Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Fleet & lichtevracht / Hoe bereken je je VAA in 2025?

En nieuw fiscaal jaar, dat betekent ook nieuwe belastingen met hun respectieve berekeningen. Dit is wat er in 2025 verandert aan het Voordeel Alle Aard (VAA).

In 2025 worden verschillende aanpassingen doorgevoerd in de berekening van het Voordeel Alle Aard (VAA). Deze wijzigingen betreffen vooral de referentiewaarden voor CO₂-uitstoot en de verhoging van de minimale VAA-drempel.

1. Nieuwe referentiewaarden voor CO₂-uitstoot

De CO₂-uitstootdrempels, die als basis dienen voor de VAA-berekening, worden verlaagd:

  • Dieselvoertuigen: van 65 g/km (2024) naar 59 g/km (2025).
  • Benzine, LPG en aardgas: van 78 g/km (2024) naar 71 g/km (2025).

Door deze verlaging zal het VAA met 5% tot 8% stijgen, afhankelijk van de uitstoot van het voertuig. Voor voertuigen ouder dan één jaar wordt dit effect deels gecompenseerd door de afschrijving (-6% per jaar, met een minimum van 70%).

2. Verhoging van het minimale VAA-bedrag

De minimale VAA-drempel stijgt van €1.600 naar €1.650 per jaar (+3,13%).
Dit treft vooral voertuigen met lage CO₂-uitstoot en een lagere catalogusprijs, zoals bepaalde plug-in hybrides en elektrische auto’s.

3. Ongewijzigd fiscaal regime voor elektrische voertuigen

De fiscaliteit voor elektrische voertuigen blijft onveranderd in 2025. Ze blijven belast op basis van een minimumcoëfficiënt van 4%.

4. Formules voor de VAA-berekening in 2025

De berekeningsmethode van het VAA blijft grotendeels hetzelfde, met uitzondering van de aangepaste referentiewaarden voor CO₂-uitstoot:

  • Dieselvoertuigen:
    VAA = Cataloguswaarde x [5,5 + ((CO₂-uitstoot – 59) x 0,1)] % x 6/7 x afschrijvingscoëfficiënt.
  • Benzine, LPG, aardgasvoertuigen:
    VAA = Cataloguswaarde x [5,5 + ((CO₂-uitstoot – 71) x 0,1)] % x 6/7 x afschrijvingscoëfficiënt.
  • Elektrische voertuigen:
    VAA = Cataloguswaarde x 4% x 6/7 x afschrijvingscoëfficiënt.

5. Praktische voorbeelden

Hier zijn enkele simulaties van de impact van de nieuwe fiscale regels op verschillende aandrijflijnen:

  • Dieselvoertuig (120 g/km, catalogusprijs €30.000)
    • 2024: €2.828,57/jaar (€235,71/maand).
    • 2025: €2.982,86/jaar (€248,57/maand).
    • Stijging: +5,50%.
  • Benzinevoertuig (130 g/km, catalogusprijs €30.000)
    • 2024: €2.751,43/jaar (€229,29/maand).
    • 2025: €2.931,43/jaar (€244,29/maand).
    • Stijging: +6,54%.
  • Elektrisch voertuig (0 g/km, catalogusprijs €65.000)
    • 2024: €2.228,57/jaar (€185,71/maand).
    • 2025: €2.228,57/jaar (€185,71/maand).
    • Stijging: 0,00%.

Conclusie

Deze fiscale aanpassingen leiden tot een hogere VAA voor thermische voertuigen, terwijl elektrische voertuigen hun stabiele fiscale regeling behouden. Een grondige analyse van de totale eigendomskosten (TCO) blijft essentieel voor een optimale wagenparkstrategie.
 
 
 
 

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten