Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Elektrische AMG GT XX is razendsnelle hyperberline van Mercedes

Geschreven door Thibault Jacques op 25-06-2025

Voor de Project One bediende Mercedes zich van F1-technologie, de nieuwe AMG GT XX grijpt naar een volledig elektrisch aandrijfgeheel met een systeemvermogen van zo maar eventjes 1.000 kW. Al zijn het de laadtijden die echt indruk maken.

Samenvatting Concept AMG GT XX (2025)

  • Bouwt op het AMG.EA-platform
  • Systeemvermogen van 1.000 kW (1.360 pk)
  • Laadcapaciteit tot 850 kW: 400 km rijbereik per 5 minuten laden
  • Luchtweerstandscoëfficiënt van 0,198
  • Topsnelheid boven de 360 km/u

Mercedes greep graag naar supercars als rijdend laboratorium om nieuwe technologieën te testen en verder op punt te zetten. Denk maar aan de C111-prototypes of de te vaak vergeten C112 uit 1991, die eigenlijk een productieversie verdiende. Hopelijk vergaat het de nieuwe GT XX beter, want deze concept-car zou wel de voorbode moeten worden van een volgende generatie elektrisch aangedreven AMG-modellen.

Als een speer

Hoewel het gestrekte lijnenspel zonder achterruit meteen herkenbaar is als dat van een AMG, dient het ontwerp van deze hyperberline vooral de aerodynamica. Daarbij zetten de ingenieurs niet in om een maximum aan downforce, maar een minimum aan drag: de Cx-waarde bedraagt amper 0,198. En dat is essentieel voor de efficiëntie, want bij 300 km/u gaat 83% van de energie verloren aan luchtweerstand.

Officieel: Mercedes-AMG GT XX (2025)

De in Sunset Beam Orange gespoten Mercedes-AMG GT XX staat op actieve velgen met verstelbare schoepen die zich sluiten om de aerodynamica te verbeteren en die zich openen om de remmen te koelen. Elk wiel krijgt eigen micro-generator en communiceert draadloos via Bluetooth met het centrale voertuigbrein. Let ook op het zogeheten Mbux Fluid Light Panel achteraan, een uit 700 leds opgebouwde moduele waarmee deze AMG met de buitenwereld kan communiceren.

Als een schicht

De AMG GT XX bouwt op het nieuwe AMG.EA-platform, de basisarchitectuur waarop Affelterbach zijn toekomstige super-EV's wil zetten. Voor zijn aandrijving vertrouwt de elektrische Mercedes op drie compacta axiale-fluwmotoren die een variabele vierwielaandrijving met slimme torque-vectoring beloven. Mag ook wel, want het systeemvermogen bedraagt zo maar eventjes 1.000 kW. Dat is 1.360 pk. De topsnelheid bedraagt 360 km/u.

Officieel: Mercedes-AMG GT XX (2025)

De  800V-architectuur van de AMG GT XX stelt supersnelle laadtijden in het vooruitzicht. De elektrische hypercar kan immers laden een een continu vermogen van meer dan 850 kW. Dat wil zeggen dat 5 minuten snelladen volstaat om 400 kilometer aan rijbereik toe te voegen. Voor de koeling van het accupakket (NCMA-celchemie met siliciumverrijking) grijpt Mercedes naar geavanceerde systemen uit de Formule 1.

Met de AMG GT XX toont Mercedes zijn EV-knowhow, al maak je vooral indruk als je die expertise ook omzet in de praktijk. We zijn dan ook benieuwd naar de eerste elektrische, echte AMG-modellen.

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten