Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Audi A6 Avant e-Tron Concept – elektrische break

Verwachte lancering : 01-02-2024

Geschreven door Frédéric Kevers op 17-03-2022

Audi heeft de A6 Avant e-Tron Concept onthuld, die een voorproefje is van de toekomstige elektrische A6 Avant en die voor zijn exterieur zijn inspiratie haalt uit de Sphere-concepten van de constructeur uit Ingolstadt.

Met de A6 Avant e-Tron Concept geeft Audi ons een voorproefje van de volgende generatie van de A6. De elektrisch aangedreven break heeft een chique, aerodynamische uitstraling en bevestigt de nieuwe stylingrichting van de constructeur met de vier ringen. Naast de proporties en designdetails die perfect passen bij een productiemodel, onthult de A6 Avant e-Tron Concept ook de technologische inhoud van het elektrische aandrijfsysteem. Bovenal toont de conceptcar Audi's engagement voor een carrosserievorm die op sommige markten nog steeds favoriet is bij Audi-klanten. Dat staat haaks op de beslissing van concurrent Mercedes om stationwagens uit zijn catalogus te schrappen.

2022 Audi A6 Avant e-tron Concept

Aerodynamische vormgeving

De Audi A6 Avant e-Tron Concept blijft trouw aan de stijl van de A6 e-Tron ‘berline’ Concept, die al in april 2021 werd onthuld, en valt op door zijn aangename proporties, die in deze tijden van dikke SUV’s aangenaam ogen. Maar hij pakt ook uit met een Cx die nauwelijks hoger ligt dan die van de berlineconceptcar: 0,24 in plaats van 0,22.

Het is dus een grote break, met elegante en sportieve proporties dankzij een zeer korte overhang vooraan, een lange wielbasis en een ranke achteroverhang met een schuin aflopende achterklep. Mooi, eenvoudig en effectief. Audi heeft gekozen voor flanken zonder scherpe lijnen, maar met duidelijk herkenbare volumes en gespierde en strakke spatborden. De achterbumper is voorzien van een imposante, tweedelige diffusor die de in de bovenzijde van de achterklep geïntegreerde spoiler aanvult. Een erg belangrijk element voor de aerodynamische efficiëntie van deze conceptcar, dat perfect wordt geaccentueerd door de verlenging van de sierlijst boven de zijruiten.

Nog om de luchtweerstand te verminderen hebben de deuren geen zichtbare handgrepen meer en zorgen achteruitkijkcamera’s ervoor dat de luchtstromen beter worden gericht. In dezelfde geest neemt de volledige grille de kenmerkende single-framevorm van het merk over, met in het midden vier verlichte ringen, opgenomen in een "zwart masker" dat de zijdelingse luchthappers en de extra lichten omvat en de slanke, horizontale koplampen accentueert, die worden geanimeerd door Digital Matrix-ledlampen. Een bijzonder kenmerk van deze laatste is dat de bestuurder zijn of haar eigen lichtsignatuur kan kiezen voor de dagrijlichten. Dezelfde behandeling wordt gegeven aan de digitale OLED-strip aan de achterzijde, die eveneens verschillende lichtanimaties biedt.

2022 Audi A6 Avant e-tron Concept

PPE-platform

Technisch gezien is de Audi A6 Avant e-Tron Concept gebaseerd op het PPE-platform – Premium Platform Electric – van de Volkswagen-groep, dat werd ontwikkeld door Audi en een elektrische architectuur met 800 volt omvat die het mogelijk maakt om snel op te laden tot 270 kW. Dat betekent dat de auto in minder dan 25 minuten van 5 tot 80 procent kan worden opgeladen, of in slechts 10 minuten een actieradius van 300 km kan terugwinnen.

Het accupakket zou een maximale nettocapaciteit van 100 kWh hebben. De aandrijving zal gebeuren op de voorste of op alle vier de wielen, afhankelijk van het feit of er 1 of 2 motoren zijn (1 per as). De prestaties zullen naar verwachting goed zijn, met de krachtigste versie die in minder dan 4 seconden van 0 naar 100 km/h accelereert. De conceptcar ontwikkelt een maximumvermogen van 350 kW (476 pk) bij een koppel van 800 Nm, waarmee hij dezelfde oefening in minder dan 7 seconden kan uitvoeren. De aangekondigde actieradius bedraagt 700 km volgens de WLTP-norm. Qua afmetingen blijven we dicht bij die van de huidige A6 en A7, met een lengte van 4,96 m, een breedte van 1,96 m en een hoogte van 1,44 m.

2022 Audi A6 Avant e-tron Concept

De Audi A6 en A6 Avant e-Tron zullen naar verwachting in 2024 in de verkoop gaan, enkele maanden na de Q6 e-Tron, die in 2023 zal arriveren. Uiteraard zullen de Audi A6 e- Tron en A6 Avant e- Tron parallel met de A6 en A6 Avant op de markt worden gebracht om zo goed mogelijk aan de verwachtingen van de verschillende wereldmarkten te voldoen.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten