Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Audi Concept C wordt elektrische TT-opvolger

Geschreven door Frédéric Kevers op 02-09-2025

De Concept C is de voorbode van een elektrische sportwagen met Porsche-DNA, die in de voetsporen van zowel de Audi TT als de R8 wil treden. Want deze designstudie gaat in productie.

Samenvatting Audi Concept C

  • Coupé én cabriolet: targa
  • Elektrische PPE-architectuur, RWD
  • Audi-broer volgende Porsche Boxster/Cayman
  • Productieversie volgt in 2027
  • Strive for clarity-credo

De voorbije jaren leek Audi op zoek naar een nieuw elan binnen een vaak verwarrende productstrategie. Met de Concept C wil de constructeur uit Ingolstadt opnieuw duidelijkheid scheppen over zijn visie op de toekomst, die in het teken staat van elektrificatie – maar niet uitsluitend.

2025-Audi-Concept_C

Om dit hernieuwde dynamisme, ingezet in 2023, kracht bij te zetten, onthult Audi de Concept C. Dit prototype kondigt niet alleen een nieuwe sportwagen aan, maar ook een terugkeer naar enkele fundamentele merkwaarden, samengevat in de slogan Strive for clarity. Die boodschap steunt op vier pijlers: duidelijkheid, techniciteit, intelligentie en emotie.

Auto Union

De Concept C introduceert een nieuwe vormentaal. Alles begint met de vier ringen en de grille: de vormgeving maakt de link tussen de smalle, verticale grille met ringen van de Auto Union Type C uit de jaren dertig en de single frame-grille van de A8 uit 2004. Nu is er een gesloten “grille”, verplicht door de elektrische aandrijving, met een logo uit één stuk gegoten aluminium, dat het belang van materiaal en kwaliteit benadrukt.

2025-Audi-Concept_C

De koplampen zijn hoog geplaatst en zeer fijn, uit aluminium gesneden, en tonen vier verticale lichtstrepen als verwijzing naar de ringen en de Quattro. Ook achteraan wordt dit lichtsignatuur herhaald. Het profiel combineert een gespierde motorkap en wielkasten met een daklijn die snel afloopt – reminiscenties aan zowel de TT als de R8.

2025-Audi-Concept C

De velgen verwijzen naar de originele TT en het Avus-concept. De achterkant valt op door het ontbreken van een achterruit, vervangen door drie horizontale sleuven met de camera’s, derde remlicht en ventilatie. Audi speelt met een nieuwe “titanium”-kleur, tussen mat en glanzend, voor een satijnachtig effect. Contrasterende elementen in glanzend gesmeed carbon – voorspoiler, dorpels en enorme diffuser – versterken de sportieve uitstraling.

Targa

Geen coupé, maar een Targa: het dak is gedeeltelijk afneembaar en laat volop licht binnen. Het interieur breekt met het verleden: geen overvloed aan schermen en materialen meer, maar pure lijnen en essentiële volumes, bekleed met edele en duurzame materialen.

Wol wordt gebruikt voor bekleding en deurpanelen, aluminium voor handgrepen en bedieningselementen, en kunstleder met een dikke, zachte textuur voor dashboard en middenconsole. De digitale tellers achter het ronde stuur vormen de kern van de informatie, aangevuld met LED’s die de bestuurder interactief waarschuwen.

2025-Audi-Concept_C

De klimaatregeling gebeurt via haptische knoppen in een doorlopende band over het dashboard. Op de middenconsole vinden we een metalen draaischakelaar voor de transmissie en een glazen stolp met opbergruimte en draadloos opladen.

Het infotainment blijft discreet: luidsprekers zijn weggewerkt in de wollen deurpanelen, ventilatieopeningen zijn onzichtbaar geïntegreerd. Een centraal scherm kan uit het dashboard opduiken om navigatie, media en voertuiginstellingen te tonen.

Porsche-genen

Over de technische specificaties blijft Audi stil, maar het staat vast dat het PPE-platform wordt gebruikt, ontwikkeld met Porsche en al toegepast op de A6 en Q6 e-tron en de nieuwe Macan EV. De productieversie wordt een volledig elektrische sportwagen, gepland voor 2027. Het concept is een pure achterwielaandrijver, maar Quattro-varianten liggen voor de hand.

2025-Audi-Concept_C

De op de IAA van München gepresenteerde Audi Concept C beschikt over een 800V-architectuur, heeft een gewicht van 1.690 kg en beschikt over afmetingen die dichter bij de R8 liggen dan bij de TT: 4.520 mm lang, 1.970 mm breed, 1.285 mm hoog, met een wielbasis van 2.568 mm.

Met de Concept C lijkt Audi weer de juiste weg in te slaan: een frisse maar historisch gewortelde stijl, een interieur dat terugkeert naar hoogwaardige afwerking, en een filosofie die de rijervaring boven alles plaatst. Het productiemodel, verwacht in 2027, zou voor 95% trouw blijven aan dit prototype. Hopelijk blijven de laatste 5% net zo coherent als dit veelbelovende concept.

Web Editor

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten