Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Byton K-Byte: zelfrijdend op niveau 4 en komt in 2021

Verwachte lancering : 01-06-2021

Geschreven door Klaas Janssens op 14-06-2018

Het Chinese Byton wil tegen 2021 in Europa een elektrische berline op de markt brengen die zelfrijdend is volgens niveau 4: de K-Byte. Die staat op dezelfde architectuur als de SUV M-Byte.

Lang bestaat Byton nog niet, toch heeft de Chinese startup al heel wat interesse gewekt, zeker met de Electric Crossover Concept die het begin dit jaar onthulde op de Consumer Electronics Show (CES) in het Amerikaanse Las Vegas. Dat was een indrukwekkende SUV die intussen omgedoopt is tot M-Byte. En nu pakt het uit met deze K-Byte, een iets klassieker gelijnde maar zeer veelbelovende vierdeurs.

Niveau 4

Het prototype is uiteraard een rijdend laboratorium. De Byton K-Byte Concept combineert een elektrische aandrijflijn met autonome rijfunctionaliteiten van niveau 4. Dat betekent dat hij zich in een aangepaste omgeving (parkings, snelwegparkings, bepaalde wegen,…) zelfstandig kan verplaatsen. En die zouden loop 2021 beschikbaar worden voor het grote publiek, want de Chinese constructeur is vastbesloten om deze sedan zo gauw mogelijk in productie te nemen. Ook in Europa.

400 kilometer

De K-Byte staat op dezelfde architectuur als de M-Byte SUV en wordt dus ook aangedreven door dezelfde set-up, met een in de vloerplaat ondergebrachte lithium-ionbatterij. De elektrische aandrijflijn belooft een gecombineerd vermogen van 272 pk en een rijbereik van minstens 400 kilometer. Byton maakt zich sterk dat 20 minuten snelladen volstaat om het rijbereik met 200 kilometer uit te breiden en dat 30 minuten volstaan om de accu's tot 80 procent aan te vullen.

Sensoren

Voor de (semi)autonome rijfuncties werkt Byton samen met Aurora. Daarom bulkt het koetswerk van de K-Byte met allerlei sensoren, zoals de uitklapbare lidars en achteruitkijkcamera’s achter de voorwielen en het zogeheten LiBow-systeem op het dak. In de loop van 2020 zou een eerste vloot van testwagens de K-Byte moeten veranderen van een knappe concept in een grotendeels zelfstandig rijdende rivaal voor de Tesla Model S.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten