Samenvatting Chevrolet Corvette California Concept (2025):
- Ontworpen door GM’s Advanced Design Studio in Californië.
- Extreem lage daklijn (1,05 m) en erg breed spoor (2,18 m)
- Afneembare canopy en open cockpit
- Geavanceerde aerodynamica en actieve elementen
- Minimalistisch interieur met yoke en AR-weergave
De California Corvette Concept werd ontworpen in het Advanced Design Center van General Motors in Pasadena, Californië. Het is de tweede in een reeks van drie studies die Chevrolet dit jaar presenteert. Deze sportwagen is niet bedoeld voor productie, maar fungeert als een creatief laboratorium dat toont in welke richting het designteam denkt.

Wat opvalt aan het California Concept is de combinatie van herkenbare elementen uit het Corvette-DNA met futuristische lijnen en scherpe verhoudingen: het koetswerk combineert een lengte van 4,66 meter en een breedte van 2,18 meter met een hoogte van slechts 1,05 meter. Qua proporties oogt deze Chevrolet Corvette dan ook als een echte hypercar.
Augmented reality
De volledige bovenzijde – een soort canopy – is afneembaar, waardoor de auto in enkele seconden transformeert van gesloten sportwagen tot een open tweezitter. Binnenin kiest Chevrolet voor een racy cockpit, met vaste kuipstoelen die rechtstreeks geïntegreerd worden in de dragende structuur uit koolstofvezel.

De bediening van het interieur verloopt grotendeels via een yoke-stuur met een ingebouwd display, terwijl essentiële informatie wordt geprojecteerd via een augmented reality head-up display op de voorruit. Klassieke tellers of fysieke schakelaars ontbreken op de Chevrolet California Corvette.
Actieve aerodynamica
Onder de huid stelt de California Corvette Concept zich een elektrische aandrijflijn voor die draait rond een T-vormige batterijconfiguratie. Dit pakket moet zowel de gewichtsverdeling als de luchtstroom onder de auto optimaliseren. Hoewel Chevrolet geen cijfers geeft over vermogen of prestaties, staat vast dat de focus op de luchtgeleiding en downforce ligt.

De vloer van de California Corvette is nagenoeg volledig gesloten en wordt ondersteund door een uitgekiende luchtgeleiding via onderhuidse tunnels, een actieve achterspoiler en een geavanceerde diffuser. De beweegbare vleugel achteraan dient bovendien als luchtrem. Eigenlijk ontbreekt enkel nog een - hybride? - hypercarversie voor de 24 Uur van Le Mans.
Hoewel Chevrolet benadrukt dat dit model geen voorbode is van een productieversie, spreken bepaalde details wel tot de verbeelding. Zo is op het koetswerk het opschrift “C10” te zien, wat aangeeft waar het ontwerpteam deze Corvette plaatst. Momenteel zijn we aan generatie C8.