Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Citroën 2CV maakt leuke EV

Geschreven door Klaas Janssens op 23-05-2022

Een nieuwe Citroën 2CV? Met een elektrische aandrijving? Wanneer dan?

Het idee bestaat al langer, maar de uitwerking is nieuw: ook autodesigner Dejan Hristov waagt zich aan een moderne interpretatie van de Citroën 2CV. Eentje met een elektrische aandrijving, uiteraard. Zijn ontwerp eert het onweerstaanbare lijnenspel van de originele tweepeekaa, maar met moderne designtoetsen die het geheel iets erg moderns geven.

Een beetje zoals we dat ook zagen bij de Honda E of de Volkswagen ID.Buzz, inderdaad. En bij de Renault 5 Prototype, die binnenkort een vervolg krijgt als 100% elektrische stadswagen.

Citroën 2CV EV Dejan Hristov

Elektrisch

Van de originele Citroën 2CV kopieert Dejan Hristov de bolle daklijn die nagenoeg naadloos overgaat in de achterbumper. De canvasconstructie lijkt evenwel plaatst te hebben gemaakt voor een panoramadak. De bolle koplampen die op de geprononceerde wielkasten staan, krijgen ene minimalistisch design met ledtechnologie, de klassieke zijspiegels zijn vervangen door digitale exemplaren die op de c-stijlen gemonteerd worden. En zo kunnen we nog even blijven doorgaan, want het koetswerkdesign van de Citroën 2CV EV fascineert.

Hoewel de Citroën 2CV EV van Dejan Hristov vooralsnog enkel digitaal bestaat, heeft hij toch nagedacht over de afmetingen. Het koetswerk zou 4,241 meter lang zijn, precies 381 millimeter meer dan het origineel. Dat zou overeen kunnen komen met de technische basis die Stellantis gebruikt voor de elektrische versies van de Citroën C4, de DS 3 Crossback, de Opel Mokka en de Peugeot 2008.

Citroën ë-C4

Eerdere pogingen

Ook Citroën heeft vaak met het idee gespeeld om een moderne interpretatie van de 2CV te ontwikkelen, pogingen die onder meer leiden tot de C3 (Pluriel) en de alweer uit 2009 stammende RevoltE Concept - die uiteindelijk als inspiratiebron zou dienen voor de Citroën DS/ DS 3. Zelfs Chrysler probeerde het eens, in 1997 met de CCV - kort voor Compostie Concept Vehicle. En zelfs de Mazda 121 - het bolhoedje - zou geïnspireerd zijn door de Citroën 2CV. Komt het er nu dan toch van?

Citroën REVOLTe Concept

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten