Samenvatting Citroën ELO Concept
- Elektrische monovolume
- 1+3+2-zitconfiguratie
- 4,10 meter lang
Waar is de tijd dat Citroën synoniem stond voor gewaagde designexperimenten en radicale techconcepten? Met de ELO Concept zoeken ze aansluiting bij dat gekoesterde verleden, door in te zetten op compacte, toegankelijke en doordachte mobiliteit. En daarbij zoeken de ontwerpers naar de maximalisatie van de binnenruimte, vergelijkbaar met wagens uit hogere segmenten.

Kleine monovolume
Met de elektrisch aangedreven ELO Concept wil een dagelijkse metgezel zijn die meegroeit met een hedendaagse levensstijl waarin transport, ontspanning en werk elkaar afwisselen. ELO staat dan ook voor 'rEst, pLay, wOrk'. Het kind moet nu eenmaal een naam hebben, nietwaar?

Met een lengte van slechts 4,10 meter koppelt de ELO bescheiden afmetingen aan een vriendelijk, doch robuust koetswerkontwerp dat zich richt op verplaatsingen binnen de stadsmuren. De naar de hoeken geduwde wielen dienen niet alleen de binnenuimte, maar ook de wendbaarheid.
Tiny house
Grote glasoppervlakken — goed voor zo’n 4,5 m² — zorgen er intussen voor dat het interieur van deze Citroën baadt in het licht. De achterklep bestaat uit twee delen en de tegenoverliggende portieren zonder b-stijl creëren een toegang van 1,92 meter breed. Er kunnen dan ook tot zes mensen mee met de Citroën ELO Concept - met dank aan de centrale bestuurderspost, de drie uitneembare achterstoelen en twee opklapbare noodzitjes voor de passagiers.

Het interieur is opgevat als een leefruimte en biedt een modulariteit die doet denken aan een tiny house: van lounge tot werkplek of rustruimte, alles kan worden omgevormd. Een brede head-updisplayzone vervangt de klassieke schermen: informatie wordt geprojecteerd op een transparante strook aan de onderkant van de voorruit, wat voor een zwevend effect zorgt.
Elektrische aandrijving
Het elektrische aandrijfgeheel van de Citroën ELO wordt niet in detail omschreven, de Franse constructeur zegt enkel dat het om een achterwielaangedreven set-up gaat. Dat geeft immers het meeste mogelijkheden naar ruimtemaximalisatie met zich mee.

Middels een samenwerking met Decathon voor bepaalde accessoires hint Citroën ook naar een avontuurlijker gebruk van de ELO Concept, buiten de stadsmuren. Dat wordt onderstreept door het stoere bandenprofiel en de talloze off-roadaccenten. En de mogelijkheid om het interieur om te vormen tot een tent.
Na de Dacia Hipster is het aan Stellantis om ook een bereikbare EV te ontwikkelen, met een beperkte voetafdruk en een heleboel praktisch vernuft. Is dit hoe de Europese interpretatie van de Japanse kei-car er misschien kan gaan uitzien?