Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Citroën experimenteert met piepkleine monovolume met zes zitplaatsen

Geschreven door Frédéric Kevers op 09-12-2025

Experimenteren met knotsgekke concepten zit Citroën in het bloed. Toch is deze ELO Concept, een elektrische monovolume met zes zitplaatsen, meer dan een vrolijke vingeroefening.

Samenvatting Citroën ELO Concept

  • Elektrische monovolume
  • 1+3+2-zitconfiguratie
  • 4,10 meter lang

Waar is de tijd dat Citroën synoniem stond voor gewaagde designexperimenten en radicale techconcepten? Met de ELO Concept zoeken ze aansluiting bij dat gekoesterde verleden, door in te zetten op compacte, toegankelijke en doordachte mobiliteit. En daarbij zoeken de ontwerpers naar de maximalisatie van de binnenruimte, vergelijkbaar met wagens uit hogere segmenten.

Officieel: Citroën ELO concept (2025) - elektrische monovolume

Kleine monovolume

Met de elektrisch aangedreven ELO Concept wil een dagelijkse metgezel zijn die meegroeit met een hedendaagse levensstijl waarin transport, ontspanning en werk elkaar afwisselen. ELO staat dan ook voor 'rEst, pLay, wOrk'. Het kind moet nu eenmaal een naam hebben, nietwaar?

Officieel: Citroën ELO concept (2025) - elektrische monovolume

Met een lengte van slechts 4,10 meter koppelt de ELO bescheiden afmetingen aan een vriendelijk, doch robuust koetswerkontwerp dat zich richt op verplaatsingen binnen de stadsmuren. De naar de hoeken geduwde wielen dienen niet alleen de binnenuimte, maar ook de wendbaarheid.

Tiny house

Grote glasoppervlakken — goed voor zo’n 4,5 m² — zorgen er intussen voor dat het interieur van deze Citroën baadt in het licht. De achterklep bestaat uit twee delen en de tegenoverliggende portieren zonder b-stijl creëren een toegang van 1,92 meter breed. Er kunnen dan ook tot zes mensen mee met de Citroën ELO Concept - met dank aan de centrale bestuurderspost, de drie uitneembare achterstoelen en twee opklapbare noodzitjes voor de passagiers.

Officieel: Citroën ELO concept (2025) - elektrische monovolume

Het interieur is opgevat als een leefruimte en biedt een modulariteit die doet denken aan een tiny house: van lounge tot werkplek of rustruimte, alles kan worden omgevormd. Een brede head-updisplayzone vervangt de klassieke schermen: informatie wordt geprojecteerd op een transparante strook aan de onderkant van de voorruit, wat voor een zwevend effect zorgt.

Elektrische aandrijving

Het elektrische aandrijfgeheel van de Citroën ELO wordt niet in detail omschreven, de Franse constructeur zegt enkel dat het om een achterwielaangedreven set-up gaat. Dat geeft immers het meeste mogelijkheden naar ruimtemaximalisatie met zich mee.

Officieel: Citroën ELO concept (2025) - elektrische monovolume

Middels een samenwerking met Decathon voor bepaalde accessoires hint Citroën ook naar een avontuurlijker gebruk van de ELO Concept, buiten de stadsmuren. Dat wordt onderstreept door het stoere bandenprofiel en de talloze off-roadaccenten. En de mogelijkheid om het interieur om te vormen tot een tent.

Na de Dacia Hipster is het aan Stellantis om ook een bereikbare EV te ontwikkelen, met een beperkte voetafdruk en een heleboel praktisch vernuft. Is dit hoe de Europese interpretatie van de Japanse kei-car er misschien kan gaan uitzien?

Web Editor

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten