Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Cupra Tavascan: SUV, coupé en elektrisch

Geschreven door David Leclercq op 02-09-2019

Op het salon van Frankfurt onthult Cupra de SUV-coupé Tavascan. Verrassend genoeg is hij zuiver elektrisch, met een rijbereik van 450 kilometer.

Cupra, het sportieve dochtermerk van Seat, bulkt blijkbaar van de toekomstplannen. Eerst was er de Formentor, de eerste conceptcar die volledig van Cupra zelf kwam, een SUV met een look vergelijkbaar met die van de Mazda CX-3 of Infiniti Q30. Vandaag gaat het merk in Frankfurt nog een stap verder met de onthulling van een nieuwe conceptcar, de Tavascan.

Elektrisch

De Tavascan, die zijn naam haalt bij een dorp in de Pyreneeën, heeft niet alleen een SUV-coupékoetswerk, maar gaat qua milieuvriendelijkheid nog een stap verder dan de Formentor. Hij is namelijk geen plug-in hybride, maar wel een zuiver elektrische auto. Hij wordt aangedreven door twee elektromotoren – een per as – die samen een vermogen van 306 pk ontwikkelen. Volgens Cupra zou het model met die bewapening van 0 naar 100 km/u sprinten in 6,5 seconden. De opslagcapaciteit van de batterij piekt op 77 kWh, wat hem volgens de WLTP-cyclus een rijbereik van 450 kilometer geeft.

Nieuwe stijl

Wat stijlmatig opvalt, is dat de Tavascan een duidelijk andere look heeft dan de Formentor. De ingekorte voorkant is behoorlijk opvallend en het model neemt het zeshoekige radiatorrooster van de Formentor niet over. Het model mag dan wel een somber uiterlijk hebben, in het witte interieur komt hij vrolijker voor de dag. Het instrumentenbord van het dashboard blijft beperkt tot een scherm van 12,3 duim en de interface is opgesplitst in twee grote delen, waarvan het tweede naar de passagier kan worden gekanteld. Afwachten of deze stijlstudie haar weg naar de productie zal vinden. Seat laat namelijk ook lang wachten op de toekomstige Leon.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten