Dacia Hipster Concept
- Bedoeld als basistransportmiddel
- 3 meter lang en 4 zitplaatsen
- Koffervolume tot 500 liter
- Weegt minder dan 800 kg
- Elektrische aandrijving
Die hadden we niet zien aankomen: de coole Hipster Concept! Dacia heeft al een kleine elektrische auto in de catalogus met de Spring, en iedereen ging ervan uit dat het merk resoluut richting hogere segmenten zou blijven evolueren – met de Bigster als voorbeeld.

Mis gedacht. Designbaas David Durand zet de puntjes op de i: “Sinds de Bigster, die een voltreffer is, leefde bij sommigen de vrees dat Dacia te chic aan het woorden was en zijn roots begon te vergeten. De Hipster bewijst het tegendeel! Waar de Spring de basisbehoeften dekt, voegt deze auto plezier en charme toe.”
De Mini heruitgevonden
Met zijn 3 meter lengte en toch 4 échte zitplaatsen doet de Hipster onvermijdelijk denken aan dat andere icoon: de Mini van Alec Issigonis. “Dat klopt”, erkent Durand. “Maar daarmee vergeleken wilden we meer ruimte en meer gebruiksgemak. Onze Hipster is praktisch en comfortabel, ondanks zijn compacte formaat.”

Deze conceptcar beschikt over een koffer waarvan de inhoud kan worden aangepast van 70 tot 500 liter. En hoewel hij kleiner is dan een klassieke stadsauto, biedt hij een recordruimte binnenin, gecombineerd met een ongeziene wendbaarheid in de stad en een zeldzame veelzijdigheid. Zijn gewicht van minder dan 800 kg — 20% minder dan een Spring — zou de CO₂-voetafdruk over de hele levenscyclus gemeten halveren.
Echte stadsauto
Deze conceptcar is niet zomaar een studiemodel, maar een volledig werkend prototype. Of de technische basis die van de Spring is, of die van de nakende Renault Twingo E-Tech, wil Durand niet kwijt, en het speelt volgens hem ook geen rol: “De groep heeft alle motoren en batterijen al in huis, daar was het ons met de Hipster niet om te doen. Het gaat hier vooral om de conceptcar zelf."

De Hipster is nuchter en realistisch bedacht: voor wie minder dan 40 kilometer per dag aflegt, zouden twee laadbeurten per week moeten volstaan. Zoek ook niet naar gadgets, maar je krijgt in de plaats wel slimme oplossingen: een riem als deurhendel, schuifraampjes, een sobere bank, accessoires die je kunt vastklikken via Dacia's YouClip-systeem, en je smartphone die tegelijk dienstdoet als sleutel en als digitaal dashboard. Als extraatje is er het deels glazen dak, dat veel licht binnen laat vallen en een beter zicht garandeert op bijvoorbeeld de verkeerslichten boven je.
Eervoud siert
“Drie lijnen, meer hadden we niet nodig om de Hipster te tekenen”, grappen de designers. Het ontwerp van deze conceptcar is simpel, maar efficiënt. Bewust strak gekozen liijnen maken er een potige kubus van, met de vier wielen op de uiterste hoeken, zonder de minste overhang. Het resultaat doet denken aan stoere offroaders als de Land Rover Defender, de Suzuki Jimny of zelfs de Mercedes G-Klasse.

De horizontale neus oogt sympathiek, de achterklep gaat open in twee delen en de bescherming in gerecycleerde Starkle-kunststof op de flanken geeft de Hipster een avontuurlijke toets. Een eenvoudige, duurzame aanpak, maar wel met een duidelijke eigenheid.
Met X-factor
In essentie draagt dit concept dezelfde missie als de Logan twintig jaar geleden: een antwoord bieden op de steeds hogere prijzen van nieuwe auto’s (die zijn op 15 jaar tijd in Europa maar liefst 77% duurder geworden). Na de Spring, pionier van de betaalbare elektrische wagen, gaat de Hipster nog een stap verder: ook hij tekent voor simpel, rationeel en goedkoop vervoer… maar voegt daar ook een X-factor aan toe.

ZIe deze 'EV voor het volk' dan ook niet zomaar als een stijloefening, maar als een intentieverklaring van Dacia om zich te engageren voor een elektrische mobiliteit voor iedereen. Wanneer precies, dat blijft af te wachten, maaar dat deze Hipster Concept een vervolg krijgt, is bijna een zekerheid.
