Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / DEUS Vayanne, elektrische hypercar met 2200 pk

Geschreven door Frédéric Kevers op 14-04-2022

DEUS heeft de handen ineengeslagen met ItalDesign en Williams Advanced Engineering om de Vayanne te ontwikkelen, een elektrische hypercar met 2.200 pk die snelheden van meer dan 400 km/u kan halen. Er zullen slechts 99 stuks van worden gebouwd.

Er is een nieuw lid in het clubje van waanzinnige elektrische hypercars: de DEUS Vayanne, die werd voorgesteld op het salon van New York 2022. Deze raket op wielen met een Frans klinkende naam profiteert van de ontwerpexpertise van ItalDesign en Williams Advanced Engineering (WAE). Tegenover de PininFarina Battista, de RImac Nevera of de Lotus Evija is de DEUS Vayanne een oase van luxe in het land van de elektrische hypercars.

>> Lees ook – Italdesign en Williams werken samen aan krachtig EV-platform

2.200 pk en 400 km/u

Volgens de "voorspellende" technische fiche van de DEUS Vayanne zou hij een maximumvermogen van 2200 pk en een koppel van 2000 Nm moeten hebben. Genoeg om hem in 1,99 seconden van 0 naar 100 km/u te laten accelereren en een topsnelheid van meer dan 400 km/u te doen halen. Deze verbazingwekkende prestaties – die nog moeten worden bevestigd – zouden de Vayanne er niet van weerhouden een echte gran turismo te worden, die met zijn redelijke bodemvrijheid van 12 centimeter zonder vrees verkeersdrempels en andere slechte wegen kan trotseren.

Bovendien kun je dankzij de (voor dit type auto) royale bagageruimte ook verre bestemmingen overwegen, bijvoorbeeld voor een weekendje weg. Een GT-hypercar dus, die zal zorgen voor een hoog niveau van rijcomfort en een eersteklas efficiëntie bij sportief rijden.

Zoals zo vaak het geval is, moet al deze informatie met het gebruikelijke voorbehoud worden opgevat. De prestatiecijfers die worden opgegeven voor de PininFarina Battista en de Rimac Nevera (technische neven) met 'slechts' ongeveer 1.900 pk, suggereren echter dat de door DEUS naar voren gebrachte gegevens haalbaar zijn, vooral met de technische ruggensteun van Williams Advanced Engineering.

Deus Vayanne 2025

Banale stijl

Wat het exterieurdesign betreft, brengt de Vayanne niets nieuws en ziet hij eruit als een smeltkroes van kenmerken die al te zien zijn bij andere supercar- en hypercarfabrikanten. De ‘bel’ die wordt gevormd door de cockpit, doet denken aan een McLaren 720 S, aan de voorkant vinden we een mix tussen een Lotus en een McLaren, de achterkant doet ook denken aan modellen als Bugatti, Lotus (Evija), enzovoort. Natuurlijk heeft de aerodynamica een grote rol gespeeld bij het bepalen van de lijnen van de Vayanne, maar in het algemeen is er niet veel dat hem onderscheidt van de massa. Je zou het bijna een 'generieke' stijl voor deze klasse auto's kunnen noemen.

Binnenin zijn de lijnen rechter en geometrischer dan aan de buitenkant, en het interieur heeft een chique uitstraling die wordt versterkt door de sfeerverlichting, hoewel we niet kunnen spreken van een uitgesproken persoonlijkheid. Er is een digitaal instrumentenpaneel en een centraal infotainmentscherm op het dashboard te zien, evenals een reeks fysieke knoppen voor de bediening van de airco, enzovoort. Boven op het dashboard is een digitaal klokje geplaatst, maar het belang daarvan is relatief en het mist een zeker cachet in vergelijking met de rest van het interieur.

Ten vroegste in 2025

DEUS kondigt aan dat het slechts 99 exemplaren van de Vayanne zal produceren, maar over de prijscategorie wordt niets gezegd. Het enige dat we weten is dat de eerste leveringen gepland zijn voor 2025…

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten