Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Deze Triumph TR25 concept is stiekem een BMW i3

Geschreven door Yeelen Möller op 14-07-2023

Designhuis Makkina heeft een moderne interpretatie van de Triumph TR2 gebouwd, die heel wat verjaardagen viert én waar bovendien een Belgisch randje aan hangt...

Het zou kunnen dat je nog nooit van Makkina hebt gehoord. Wij kenden het namelijk ook nog niet, en dat heeft zijn reden: het Londense designhuis bestaat al 25 jaar, maar heeft altijd achter de schermen gewerkt voor "de hele breedte van het autolandschap" en aan "enkele van de meest iconische wagens op de markt". Evenwel zonder enkele voorbeelden te kunnen of mogen noemen. We zullen ze maar op hun woord geloven. 

Belgisch randje

Wat wel vaststaat, is dat Makkina een heuse conceptcar heeft gebouwd met deze Triumph TR25. Die viert niet enkel de 25ste verjaardag van het designhuis, maar ook de 70ste verjaardag van de recordbrekende TR2 Sports 'Jabbeke', die het snelheidsrecord vestigde voor productiewagens onder de 2 liter in 1953. Daar haalde het model een gemiddelde snelheid van 124,889 mph (200,9 km/u) over een afstand van een kilometer op wat nu de N377 is in Jabbeke, West-Vlaanderen.

BMW-basis

Ook komt de TR25 100 jaar nadat Triumph auto's begon te produceren. Een tijdperk dat tot de jaren '80 zou duren, waarna het merk werd opgeslokt in de Rover-groep, die later door BMW overgekocht zou worden. De merkrechten van Triumph als automerk zijn vandaag nog steeds in handen van BMW, waardoor het des te toepasselijker is dat deze TR25 gebouwd is op de technische basis van de BMW i3S. Dat levert een laag zwaartepunt en een perfecte 50:50-gewichtsverdeling op.

Verder speelt de Makkina Triumph TR25 de kaart van minimalisme, met een sober interieur dat de focus legt op de rijervaring. In het midden van het retrostuurwiel zit er wel een zelfcentrerend scherm met de belangrijkste rijinformatie. De rest van de cabine is overdekt, net als bij het recordmodel uit 1953, terwijl de koplampen het getal '25' laten zien. Productieplannen zijn er niet, dit is puur een bewijs van de knowhow van Makkina. 

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten