Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Dodge Charger Daytona SRT Concept: elektrische redder van de muscle car

Geschreven door Frédéric Kevers op 18-08-2022

Dodge lanceert zijn elektrificatieprogramma met de introductie van zijn eerste elektrische muscle car. Dit studiemodel draagt de suggestieve naam Charger Daytona SRT en pakt niet alleen uit met een versnellingsbak maar ook met uitlaatgeluid!

Met de Charger Daytona SRT Concept wil Dodge het concept van de elektrische auto met snedige prestaties oprekken. Het merk poogt een sportieve dimensie toe te voegen die nog niet eerder werd gezien bij dit type auto. Hoe? Door een transmissie met meerdere versnellingen en een soundtrack zo luid als een Hellcat te presenteren. Te mooi om waar te zijn, of te nep om mooi te zijn?

>> Lees ook – Dodge start EV-offensief met aanval op Tesla

Vierwielaandrijving en 800 volt

Zonder de specificaties van de "Banshee" gedoopte aandrijflijn vrij te geven, zegt Dodge dat de auto een vierwielaandrijver is met "ten minste" twee motoren. Verwacht wordt dat ze 800 pk of meer produceren. De elektrische architectuur draait op 800 volt en kan snelladen aan meer dan 200 kW. Om al dat vermogen door te geven, staat de concept op 21-duimvelgen met een turbinemotief. Voor de remmen heeft Dodge de hulp ingeroepen van Brembo dat vaste remklauwen met zes zuigers uit de rekken haalde.

2022 Dodge Charger Daytona SRT Concept

Luid als een V8

Dodge geeft zijn elektrisch concept een zogezegd nieuwe vorm van "passie" mee die afkomstig is van het aparte geluid dat het Fratzonic Chambered Exhaust-systeem produceert. Dit gadget stuurt een geluid dat "prestaties en kracht oproept in het elektrische tijdperk" naar de oren van automobilisten en voorbijgangers. Dodge claimt dat het geluidsniveau kan oplopen tot 126 dB, ofwel evenveel als wat de supercharged V8 van de huidige Charger en Challenger Hellcat uitbraakt. De fabrikant noemt het geluidsprofiel "Dark Matter".

Maar Dodge beperkt zich niet tot één gimmick om de unieke sensaties van het rijden in een traditionele muscle car te vrijwaren. De Charger Daytona SRT Concept is ook uitgerust met een "multi-speed"-versnellingsbak. Elektrische auto's maken doorgaans gebruik van een transmissie met één versnelling, of hooguit twee zoals bij de Porsche Taycan bijvoorbeeld.

Maar in het concept van de eMuscle Car past een transmissie met elektromechanische schakeling die "lastpauzes" genereert en zo "de schouders van de inzittenden in de rugleuningen duwt", aldus Dodge. Voor nog een extra shot plezier is het stuurwiel uitgerust met een knop waarop "PowerShot" staat te lezen. Het is een push-to-passtoets die het vermogen en de polsslag gedurende een paar seconden verhoogt.

2022 Dodge Charger Daytona SRT Concept

Back to the future

Met de Charger Daytona SRT Concept brengt Dodge hommage aan de Charger-dynastie met een design dat refereert aan het model uit 1968, terwijl zijn naam verwijst naar de 1970 Charger Daytona-coupé die deelnam aan de NASCAR en in die competitie de eerste auto was die 320 km/u haalde op circuit.

Terwijl de proporties doen denken aan de vorige generatie Charger, zijn de strakke lijnen en het kenmerkende patroon op de flanken een duidelijke herinterpretatie van de Charger uit ’68, met gladde oppervlakken die snelheid en kracht uitstralen. De Charger heeft een zekere elegantie teruggekregen die hem goed ligt en hem naar de moderne wereld katapulteert zonder zijn verleden te verloochenen.

2022 Dodge Charger Daytona SRT Concept

Aerodynamisch vernuft

Er zijn een paar opzienbarende details die bewijzen dat deze Dodge inderdaad een elektrische auto is. Bevrijd van de logge V8-motor konden de ontwerpers de voorkant en motorkap naar de wetten van een verfijndere aerodynamica boetseren. Een rechthoekige "grille" overspant de breedte van de auto, waarin de koplampen, met elkaar verbonden door een dunne lichtstreep, zitten geïntegreerd. Trots in het midden zien we ook een logo terug dat geïnspireerd is op het Fratzog-embleem dat Dodges tussen 1962 en 1976 droegen.

Maar echt origineel zijn de twee openingen tussen de koplampen en het logo waardoor de neus deels in een spoiler wordt herschapen. Hij werd R-Wing gedoopt. De vondst doet denken aan sommige raceauto's die dit trucje gebruiken voor meer downforce, omdat het de luchtdoorstroming gecontroleerder kanaliseert. Helpen ook een handje bij de aerodynamica: "luchtgordijnen" in de voor- en achterste wielkasten.

Achterop wordt het rechthoekige designthema herhaald, maar deze keer in de vorm van een dubbele lijn voor de lichtsignatuur, terwijl de onderkant van de bumper een diffusor en de letters Fratzonic laat zien, een verwijzing naar de stembanden van de Charger Daytona SRT Concept.

>> Lees ook – Dodge Challenger Cabrio: afscheid in schoonheid!

In de cabine van deze vierzitscoupé beschikt elke inzittende over een individuele kuipstoel. Er zijn twee displays, een gebogen scherm van 16 duim voor het dashboard en een 12,3 duim groot infotainmentpaneel in het midden van het dashboard, enigszins naar de bestuurder gericht. Op de brede middenconsole staat dus eigenaardig genoeg een versnellingspook en onder een gloeiend rood knopje prijkt de startknop.

Het dashboard wordt gekenmerkt door een strip sfeerverlichting die tot in de deurpanelen doorloopt, terwijl een verlicht SRT-logo voor een extra accent zorgt. De kofferbak heeft twee specifieke sleuven voor een op maat gemaakte tas met aan de ene kant het pak en de handschoenen van de bestuurder en aan de andere kant de helm. Het doelpubliek is duidelijk.

In essentie levert Dodge een zeer goed ontworpen concept af met suggestieve lijnen die het karakter van een elektrische auto niet verraden. Visueel is dit helemaal een muscle car en dat zou ook zo tijdens het rijden moeten zijn door die soundtrack en dat gesimuleerde schakelen. En zal het hoge gewicht door de batterijen wel een handicap vormen, als je bedenkt dat de huidige Charger en Challenger met verbrandingsmotor allesbehalve vedergewichten zijn?

 

 

 

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten