Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Hopium Machina: brandstofcel, 500 pk en 1000 km

Geschreven door Frédéric Kevers op 01-10-2020

Dit is geen gewone machine, de Hopium Machina is een toekomstige sportieve berline uit Frankrijk, aangedreven door een brandstofcel op waterstof. Hij belooft 500 pk en een autonomie van 1.000 km.

Er zijn tegenwoordig te veel aankondigingen om op te noemen van toekomstige sportievelingen in elk genre, met beloftes van ongelofelijke prestaties terwijl ze toch het milieu sparen en een autonomie verzekeren waarmee je tot in het zuiden van Frankrijk gerakt. Deze keer gaat het Franse merk Hopium voor de glorie. Het merk heeft een sportieve berline getekend die een brandstofcel op waterstof gebruikt om zijn ecologische voetafdruk te elimineren. Een mooie belofte, zolang we niet praten over grijze waterstof, die nog steeds 90% van de totale productie omvat.

Er worden geen krankzinnige prestaties beloofd, maar deze berline moet toch 500 pk leveren. Interessanter is zijn autonomie van 1.000 km, terwijl de waterstoftank bijvullen amper 3 minuten in beslag moet nemen. Daar kunnen de Tesla Model S en de Lucid Air niet aan tippen! Het zijn cijfers die niet onwaarschijnlijk lijken, waar die van de Tesla Roadster nog eerder aan een fantasie doen denken.

Race-ervaring

Het project wordt gedragen door racepiloot Olivier Lombard, winnaar van de 24 uur van Le Mans in 2011 in de LMP2-klasse. Hopium kan steunen op zijn ervaring met brandstofcellen. De Fransman is dan ook testrijder van het Zwitserse project GreenGT om een racewagen te ontwikkelen met een brandstofcel op waterstof, met als doel een deelname aan de 24 uur van Le Mans.

Het nieuwe en ambitieuze Franse merk kan dus vertrouwen op reeds ontwikkelde technologie, ook al moet de toepassing ervan in serieproductiewagens nog wat bewezen worden. Hopium hoopt dan ook zijn Machina pas in 2026 uit te brengen. De auto moet in Frankrijk worden gebouwd en verdeeld worden in de meest veelbelovende markten voor dit soort aandrijflijn: vooral Azië en de VS. Een eerste fysieke prototype wordt in juni 2021 verwacht, maar Hopium toont al een reeks renders die een 4-deurscoupé met 4 zitplaatsen tonen met mooie, brede heupen, grote velgen en een speciale lichtsignatuur aan de voorkant. Een mooie toekomst, of enkel een mooi designstukje? De tijd zal het leren.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten