Samenvatting Hyundai Concept Three
- Voorbode van Hyundai Ioniq 3 (productie: 2026)
- Art of Steel-design met kenmerkende pixelverlichting
- Modulair dashboard met vier verplaatsbare schermen en personaliseerbare accessoires
- Afmetingen in B-segment: 4,29 m lang, 1,94 m breed, 1,43 m hoog
- e-GMP-platform: keuze tussen 400V (FWD) en 800V (RWD/AWD)
Parallel aan de lanceringen bij zustermerk Kia blijft Hyundai zijn elektrische gamma uitbreiden. Na de grote SUV Ioniq 9, de kleine cross-over Inster en de gefacelifte Ioniq 6, presenteert het Zuid-Koreaanse merk nu de Concept Three. Deze studie van een compacte berline kondigt de komst van de in 2026 verwachte Hyundai Ioniq 3 aan.

Pixels hier en pixels daar
Het nieuwe design heet Art of Steel en staat voor de kunst om staal vorm te geven met een flexibele, atletische en tegelijk solide uitstraling. De neus doet denken aan de gefacelifte Ioniq 6: een duikende voorkant met een dunne lichtsignatuur die vier strepen toont, boven een “pixelgrille” in koetswerkkleur. Dit geheel integreert dynamische verlichting die zelfs boodschappen kan projecteren.

De gespierde wielkasten en sterk gesculpteerde flanken verwijzen naar de Hyundai Veloster, die nog steeds in de VS wordt verkocht. Die invloed blijkt ook uit de tegenover elkaar openzwaaiende deuren. Achteraan trekt een uitgesproken ducktail-spoiler de aandacht, met referenties aan de Lancia Stratos en Kia EV6, gecombineerd met achterlichten in pixelthema.

De gigantische diffusor bevat dubbele 'uitlaatpijpen' die in werkelijkheid een subwoofer huisvesten, voor een hoorbare geluidsbeleving die krachtiger is dan bij de Ioniq 5 N.
Modulair interieur
Binnenin domineert de kleur Moonbeam Yellow, die een sportieve maar ruime cocon creëert. Het dashboard is origineel en flexibel dankzij vier kleine verplaatsbare schermen naast het stuur, elk met een eigen functie. Dit past in de filosofie Bring Your Own Lifestyle: de mogelijkheid om het interieur te personaliseren zoals bij modulair meubilair. Accessoires met clips of magneten versterken die vrijheid.

Speels detail: de designers hebben het pixelicoontje Mr. Pix, eerder gezien op de Insteroid-conceptcar, op meerdere plekken verstopt – in de achterbumper, op het dashboard en in de pixelverlichting. Zoals gebruikelijk zet Hyundai in op gerecycleerde materialen, maar er is ook innovatie: aluminiumschuim in de portieren moet bijdragen aan stijfheid, betere geluidsisolatie en minder gewicht.
100% elektrisch
Hyundai blijft vaag over de technische gegevens, maar bevestigt de afmetingen: 4.287 mm lang, 1.940 mm breed en 1.428 mm hoog. Daarmee positioneert de Concept Three zich (nog net) in het B-segment, vergelijkbaar met de Kia EV3 (4.300 x 1.850 x 1.560 mm). De toekomstige Ioniq 3 zal gebruikmaken van het e-GMP-platform. Of dat in de voorwielaangedreven 400V-versie wordt, of in de krachtigere 800V-variant van de Ioniq 5 en 6, blijft voorlopig open.

Xavier Martinet, CEO van Hyundai Motor Europe, benadrukt dat het merk met dit concept zijn knowhow wil tonen in een bijzonder competitieve markt en de sterke punten van e-GMP wil uitspelen tegenover rivalen die nog twijfelen tussen volledige elektrische architecturen en multi-energiestrategieën.
Spectaculair, anders en intrigerend: de Hyundai Concept Three is de duidelijke aankondiging van de toekomstige Ioniq 3. Of hoe Hyundai lef toont in design én zijn toewijding aan de elektrische auto bevestigt, zonder zijn speelse kant te verliezen.