Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Hyundai ix35 FCEV

Geschreven door Olivier Duquesne op 17-03-2010

Op het salon van Genève heeft Hyundai een waterstofversie van de SUV ix35 voorgesteld die gebruikmaakt van een speciale brandstofcel. Deze ix35 FCEV gaat de productie van H2-wagens in 2012 vooraf.

Hyundai heeft op het recentste salon van Genève een prototype onthuld van een ix35 die rijdt op waterstof en elektriciteit uit een brandstofcel haalt. Het rijbereik van de ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) bedraagt 650 kilometer, de topsnelheid 160 km/h. Om de kosten te beperken heeft de Zuid-Koreaanse constructeur gekozen voor verschillende technische oplossingen. In de cel werd het grafiet vervangen door uit metaal vervaardigde verdelers: tweepolige plaatjes. De motor is niet magnetisch, maar werkt met inductie. Hij ontwikkelt 100 kW en 300 Nm. Om de elektriciteit op te slaan gebruikt hij geen supercondensatoren maar een lithium-ionpolymeerbatterij van 21 kW. Tot slot is deze wagen ontworpen om de assemblage zo eenvoudig mogelijk te houden, wat massaproductie rendabel maakt. Hyundai verbergt trouwens zijn ambities niet om in 2012 een waterstofvoertuig te lanceren.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten