Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Jeep wil spotlight Bronco stelen met Wrangler V8 Rubicon 392 Concept

Geschreven door Yeelen Möller op 14-07-2020

Geheel toevallig net voor de lancering van de nieuwe Ford Bronco komt Jeep ook met een nieuwe versie van de Wrangler. Het iconische model krijgt eindelijk een V8, al is het strikt genomen nog een conceptcar.

Het is bijna 40 jaar geleden dat Jeep nog een V8 onder de motorkap had zitten van zijn Wrangler. De Jeep CJ uit 1981 had nog een 5 liter-V8 met amper 125 pk en 300 Nm. Sindsdien is de 4x4 enkel nog te krijgen met vier- en zescilinders, al heeft het Amerikaanse merk meer dan eens geplaagd met gekke concepts van 700 pk. Maar nu lijkt het menens. De Wrangler Rubicon 392 is een Concept in naam, maar zou bij wijze van spreken morgen al in productie kunnen gaan. Er ontbreekt nog één ding: genoeg interesse van de klanten.

6,4 liter

Aan de prestaties van de Wrangler Rubicon 392 Concept zal het alleszins niet liggen. Die ‘392’ slaat op de cilinderinhoud in kubieke duim, wat overeenkomt met 6,4 liter aan slagvolume. Daarmee levert de dikke V8 456 pk en 610 Nm. Terreinwagens zijn niet meteen sprintkampioenen, maar toch weet deze krachtige Jeep in minder dan 5 seconden naar de 60 mph (96 km/u) te snellen. De motorsteunen en het frame moesten aangepast worden aan het formaat van de V8 en zijn versterkte 8-trapsautomaat.

All-Terrain

Natuurlijk is het doel van Jeep niet geweest om een sportwagen te maken van de Wrangler, al dat vermogen dient voor nog betere prestaties op het terrein en vooral een hogere funfactor. De assen zijn Dana 44’s en kunnen zowel voor- als achteraan elektronisch vergrendeld worden. De ophanging komt van Mopar en geeft 5 cm extra bodemvrijheid (nu 33,6 cm), terwijl de 37 inch off-roadbanden voor extra tractie zorgen. Tenslotte heeft de uitlaat nu kleppen om de V8 beter te horen brullen. De leukste Wrangler van allemaal? We denken van wel.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten