Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Lamborghini: Aventador en Urus volgens racedivisie

Geschreven door Klaas Janssens op 19-11-2018

De competitie-afdeling van Lamborghini heet Squadra Corse. Met de Aventador SC18 en de Urus ST-X presenteren ze een duo wilde stieren.

Normaal gezien houdt de Squadra Corse zich bezig met de autosportactiviteiten van Lamborghini. Met de Aventador SC18 en de Urus ST-X Concept wagen ze zich onbekend terrein, want de eerste is een supersportwagen voor de openbare weg en de tweede een SUV voor de competitie. Het is de bedoeling dat de race-afdeling meer van die speciale modellen gaat bouwen, waarbij hun expertise uit de racerij van pas komt.

Aventador SC18

De SC18 is een one-off op basis van de Aventador SVJ, getekend door het Centro Stile en gebouwd op vraag van een gefortuneerde Lamborghini-fanaat. Het zowat volledig uit koolstofvezel opgetrokken koetswerk draagt allerlei designelementen van speciale modellen zoals de Sesto Elemento, de Centenario en de Veneno. Voor de aerodynamische modificaties baseerde de Squadra Corse zich op de Huracan GT3-racer.

De Lamborghini Aventador SC18 houdt de midscheeps geplaatste V12, een atmosferische 6,5 liter-krachtbron die een piekvermogen van 770 pk paart aan een maximumkoppel van 720 Nm. Schakelen doe je via een herwerkte robotbak met zeven verhoudingen en Pirelli ontwikkelde een speciaal setje PZero Corsa-banden voor de vierwielaangedreven supersportwagen.

Urus ST-X

De ST-X Concept gaat een competitievariant van de potige SUV vooraf, bedoeld om te racen in een gloednieuwe autosporttak die in 2020 boven het doopvond gehouden zou worden. Een soort rallycross voor cross-overs, op circuits die klassiek asfalt combineren met onverharde stukken. Over de verschillen tussen de Urus en deze ST-X blijft Lamborghini vaag.

De in een opvallende wrap gestoken ST-X zou 25 procent lichter zijn, over een verbeterde koeling beschikken en een stijver koetswerk krijgen. Aan het aandrijfgeheel wordt niet geraakt, de SUV behoudt de 650 pk en 850 Nm sterke V8-biturbo. Maar dankzij een speciale uitlaatlijn met speciale einddempers zou hij wel beter moeten klinken.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten