Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / McMurtry Speirling is aerodynamisch wonder

Geschreven door Frédéric Kevers op 14-07-2021

Op het Goodwood Festival of Speed 2021 debuteert de McMurtry Speirling, een elektrische sportwagen met een wonderlijke aerodynamica.

McMurthy Automotive is een Britse start-up die opzien baarde tijdens het Goodwood Festival of Speed - en niet omdat Derek Bell achter het stuur zat. De vijfvoudig Le Mans-winnaar deed the Hill met de experimentele McMurtry Speirling, een puur voor het circuit bestemde racewagen zonder emissies en zonder limieten. Concrete productieplannen zijn er (nog) niet, maar de Engelse constructeur wil wel een aantal records breken. Alleen jammer dat ze niet verklappen welke records ze dan gaan aanvallen...

(McMurtry Speirling te bekijken vanaf 3.15)

Elektrische eenzitter met grondeffect

De achterwielaangedreven McMurtry Speirling gooit ongeveer 800 pk in de strijd en beschikt over een vermogen-gewichtsverhouding van 1 kg/pk, de sprint van 0 naar 300 km/u zou niet meer dan 9 seconden in beslag mogen nemen. Het batterijpakket heeft een energiecapaciteit van 60 kWh en belooft een WLTP-rijbereik van 560 kilometer, bij circuitgebruik zouden de accu's het 60 à 80 minuten moeten uitzingen. Dankzij 800-volttechnologie kan je razendsnel opladen (tot 600 kW).

Het naar de pijpen van de aerodynamica dansende koetswerk van de McMurtry Speirling is amper 3,20 meter lang, 1,50 meter breed en 1,05 meter hoog. De cockpit biedt slechts plaats aan de bestuurder, die centraal zit. Net zoals de Murray T.50 beschikt de Speirling over een elektrisch aangedreven ventilator die het koetswerk aan het asfalt zuigt, grondeffect dat voor 500 kilogram aan downforce zorgt zodra je rijdt. Dat maakt spoilers overbodig, zodat de McMurtry ook over een bijzonder lage luchtweerstand beschikt.

McMurtry Speirling 2021 rear tail

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten