Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Mercedes Vision EQXX toont waar een elektrische auto toe in staat is

Geschreven door Kevin Kersemans op 03-01-2022

Na de eerste info enkele weken geleden heeft Mercedes nu ook foto's vrijgegeven van zijn Vision EQXX, een EV-prototype dat onder andere dankzij een Cx van 0,17 minder dan 10 kWh/100 km zou verbruiken en dus een rijbereik van 1.000 kilometer zou hebben.

Enkele weken geleden loste Mercedes al enkele teaserbeelden en de eerste info over zijn recentste conceptcar, die Vision EQXX werd gedoopt. Vandaag, in de aanloop naar de CES-technologiebeurs in Los Angeles, werd het prototype officieel voorgesteld. Zoals we al konden afleiden uit de eerste foto's, is het koetswerk van de EQXX extreem gestroomlijnd, wat resulteert in een Cx-waarde van slechts 0,17. Nog minder dus dan die van de EQS, die met 0,20 de productieauto met de meest gunstige stroomlijncoëfficiënt is. 

10 kWh/100 km

De Vision EQXX zal niet rechtstreeks leiden tot een productieversie, maar zal worden gebruikt als rijdend onderzoeksprototype. Mercedes noemt hem echter wel de meest efficiënte auto die het merk ooit heeft gebouwd, en maakt de vergelijking met een zogenaamde 'eenliterauto' (lees: een auto op fossiele brandstof die slechts 1 l/100 km verbruikt). De Mercedes Vision EQXX zou immers nog geen 10 kWh aan elektriciteit nodig hebben om 100 km af te leggen, wat volgens de Duitsers ongeveer de stroom is die een droogkast verbruikt wanneer ze iets meer dan 3 uur staat te draaien. Dankzij zijn batterijpakket van ongeveer 100 kWh betekent dat dus een rijbereik van meer dan 1.000 km. 

95% energie-efficiëntie

Om die efficiëntie te behalen, werd er naar elk aspect van het ontwerp van de wagen gekeken om verliezen tot een minimum te beperken. Naast de stroomlijn is de 900 V-batterij ook erg compact gebleven, ondanks zijn forse capaciteit, met een 50% kleiner volume en een 30% lager gewicht dan de 107,8 kWh grote accu uit de EQS (EQXX: 495 kilo). Bovendien wordt 95% van de energie uit het pakket ook echt omgezet in beweging aan de wielen, wat betekent dat er onderweg maar heel weinig verloren gaat door wrijving of andere weerstanden. De zonnepanelen op het dak moeten tot 25 km extra rijbereik geven per lading.

Mercedes wil met de EQXX de meest begeerlijke elektrische wagen bouwen, met een futuristisch design zowel aan de buiten- als aan de binnenkant. De cabine telt talloze softwaregedreven functies die weergegeven worden op een display dat de hele breedte van het interieur inneemt en uit één stuk bestaat. Ook hier worden gerecycleerde of plant-based materialen gebruikt om zo duurzaam mogelijk te blijven.

Roadtrips zonder vrees

Ondanks alle gewichtsbesparingen spreken we echter nog steeds over een wagengewicht van zo'n 1.750 kilo, wat het geen pluimpje maakt. Het vermogen van 150 kW (204 pk) moet voldoende zijn om vlotte prestaties te leveren, zonder de straatstenen uit de grond te trekken. Maar daar gaat het natuurlijk niet om in de Mercedes-Benz EQXX. Het is een elektrische wagen waarmee roadtrips weer leuk moeten worden, zonder range anxiety en zonder een slecht ecologisch geweten. Alleen is het natuurlijk nog maar een studiemodel. Laten we hopen dat deze ontwikkelingen ook snel hun weg vinden naar de straatmodellen van morgen.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten