Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Mindset

Geschreven door Olivier Duquesne op 21-02-2008

In het Zwitserse Sankt-Niklausen dichtbij Luzern werkt Mindset, een bedrijf dat in juli 2007 van start ging, aan een "alternatieve" wagen.

De Mindset zou nog deze herfst zijn opwachting moeten maken als prototype. De wagen zal nog niet te zien zijn op het salon van Genève aangezien er tot op heden alleen maar ?maquettes? van ontwikkeld zijn. Bijgevolg voldoet de Mindset niet aan de criteria om een plaatsje te krijgen in het Palexpo. We moeten ons dus voorlopig tevredenstellen met foto's van het prototype in zijn doos op schaal 1:1. Het ontwerp van de Mindset is van de hand van Murat Günak, voormalig designverantwoordelijke bij Peugeot-Citroën, Mercedes en Volkswagen. Het gaat om een compacte 2+2-coupé in twee versies: een elektrische versie en een hybridemodel. De uitstoot zal natuurlijk zeer laag liggen en het rijbereik zal afhangen van het gekozen aandrijfsysteem. De hybride beschikt in dit verband vanzelfsprekend over de beste kaarten.

De Mindset bestaat uit een aluminium spaceframe met koetswerkpanelen van composietmateriaal. Deze elektrische versie zet zo 800 kilogram op de weegschaal. De eerste Mindset-versie wordt aangedreven door een elektrische motor van 70 kW en 220 Nm. De ontwerpers, die de topsnelheid zouden willen beperken tot 140 km/h, gaan er prat op dat hun geesteskind in amper 7 seconden van 0 tot 100 km/h spurt. Een autonomie van 100 kilometer is evenwel maar magertjes. Vandaar een hybride als tweede versie, met een rijbereik tot 800 kilometer, dankzij een kleine verbrandingsmotor met 24 pk, die ademt door twee cilinders en tijdens het rijden de lithium-ionbatterijen oplaadt. Het thermische motortje levert geen motorvermogen, maar houdt zich enkel bezig met het opwekken van elektrische stroom. De hybrideversie weegt 100 kilogram extra en verbruikt 3,8 liter brandstof per 100 kilometer bij een snelheid van 120 km/h.

De hybride houdt echter nog een extra troef in handen. Op het dak zijn namelijk transparante zonnepanelen gemonteerd, die de batterij kunnen voeden vanaf de eerste zonnestraal. Terwijl de elektrisch aangedreven Mindset geen directe uitstoot* produceert, bedraagt de CO2-uitstoot van de hybride 14 tot 70 gram per kilometer afhankelijk van het traject en van de rijomstandigheden. Tot slot vermelden we nog dat de Mindset coupé zal worden uitgerust met ABS, ESP, ASR, vier schijfremmen en twee airbags. In 2009 zou de Mindset coupé op de markt moeten komen, maar het bedrijf heeft geen fabriek. Het zal simpelweg gebruikmaken van productielijnen in Europa waar de maximale capaciteit niet bereikt is.

* Het herladen van de batterijen leidt tot een ecologisch evenwicht dat gelijkwaardig is aan een uitstoot van een tot 55 gram CO2 per kilometer. Deze cijfers zijn afhankelijk van de elektriciteitsbron.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten