Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / NanoFlowcell Quantino 25: 2.000 km rijbereik... met wat fantasie

Geschreven door Yeelen Möller op 06-01-2023

Het Liechtensteinse NanoFlowcell heeft een nieuwe conceptcar voorgesteld, aangedreven door zijn flow-batterijen waarbij je het elektrolyt bijtankt in plaats van oplaadt. Er wordt een rijbereik van 2.000 km beloofd... zonder enig bewijs.

NanoFlowcell is geen onbekende naam op de redactie, maar het was wel eventjes geleden dat we er nieuws van hadden gebracht. Het laatste bericht stamt uit 2017, toen het Liechtensteinse bedrijf aankondigde 100.000 km te hebben afgelegd met zijn Quantino-prototype. Nu is er vers nieuws: een nieuwe versie van dat prototype, met de naam Quantino 25 Concept en een beloofd rijbereik van 2.000 km.

Gewoon bijtanken

Hoe de kleine elektrische roadster aan zo'n ongelooflijk rijbereik komt? Het geheim... blijft geheim. NanoFlowcell praat wel over de flow-batterij, of flowcellen, die gebruik maken van een vloeibaar elektrolyt (bi-ION) dat uit twee delen bestaat en waarbij de chemische reactie tussen de twee voor stroom zorgt. Dat elektrolyt zou je kunnen bijtanken en dus een beetje zoals waterstof snel weer op pad kunnen - al moet het elektrolyt in dit geval ook weer worden weggepompt of gegoten.

NanoFlowcell Quantino 25 rear

Die energie wordt naar 4 elektromotoren geleid van elk 60 kW (82 pk), goed voor een totaal van 328 pk, waarmee de Quantino 25 in 2,5(!) seconden van 0-100 km/u zou kunnen sprinten. De Quantino 25 zou echt gebouwd worden, maar enkel als testprototype. NanoFlowcell wil zijn technologie verkopen aan bestaande autobedrijven.

Te mooi om waar te zijn?

Het klinkt allemaal te mooi om waar te zijn, en bij nader inzien lijkt dat ook het geval. Er wordt geen informatie verstrekt over de 'bi-ION'-vloeistof die wordt gebruikt door de Quantino 25. Toch spreekt men van een enorme energiedichtheid van 600 Wh/l, 10 keer hoger dan bij bestaande flowcellen, en gaat men uit van een normverbruik van 75 Wh/km, wat zelfs voor een compacte en lichte roadster zéér optimistisch is. Het valt dus nog te bezien of NanoFlowcell zijn beloftes waar kan maken, een lanceringsdatum voor dit nieuwe model is er alvast niet.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten