Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Opel Ampera

Geschreven door Olivier Duquesne op 02-03-2009

Opel gaat in 2011 de Ampera op de markt brengen. Deze vijfdeursberline met vijf plaatsen maakt gebruik van het elektrische aandrijfsysteem Voltec van de Chevrolet Volt.

Binnen twee jaar zal de Ampera in de Opel-showrooms staan. Het in Genève onthulde prototype is een gestroomlijnde en moderne auto. Deze vijfdeurs-vierzitsafgeleide van de Chevrolet Volt is bestemd voor de hele Europese markt, ook het Verenigd Koninkrijk, waar een rechtsgestuurde versie met Vauxhall-logo zal worden verkocht. Deze berline is geen hybride in de gebruikelijke zin van het woord. De Ampera wordt namelijk altijd aangedreven door zijn elektromotor met een vermogen van 111 kW (150 pk) en een koppel van 370 Nm. De verbrandingsmotor op benzine/E85 drijft dus nooit rechtstreeks de wielen aan.

De lithium-ionbatterijen van 16 kWh kunnen worden opgeladen aan een gewoon stopcontact, waarna het rijbereik in zuiver elektrische modus 60 kilometer bedraagt. Maar zoals Opel zegt, hoef je met de Ampera niet bang te zijn voor pech. De verbrandingsmotor op benzine en E85 doet namelijk dienst als generator, die zo de elektriciteit levert die nodig is om de auto aan te drijven. Zo kan het rijbereik minstens 500 kilometer bedragen. Doordat het koppel onmiddellijk beschikbaar is, komt de Ampera erg levendig voor de dag, want hij spurt van 0 tot 100 km/h in 9 seconden, terwijl zijn topsnelheid 161 km/h bedraagt. Naast het Voltec-hybridesysteem kan de Ampera ook rekenen op een verzorgde stroomlijn dankzij zijn achterspoiler, maar ook op lichte materialen zoals doorzichtig policarbonaat voor het radiatorrooster, en banden met lage rolweerstand voor de zeventienduimvelgen.

Deze Opel met vijf deuren en vier plaatsen neemt de stilistische codes van de concept-cars Flextreme en GTC Concept over. Deze auto van 4,4 meter lang pakt uit met een sportieve lijn. Zijn interieur pakt daarentegen de kaart van luxe en technologie. En aangezien het productiemodel bestemd zal zijn voor een intensief dagelijks gebruik, laat de constructeur al weten dat de koffer van het prototype een volume van 301 liter heeft. Ten slotte maakt deze auto van de toekomst ook gebruik van een systeem dat de remenergie recupereert, en van een elektrische stuurbekrachtiging.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten