Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Peugeot 307 CC FiSyPAC

Geschreven door Olivier Duquesne op 04-12-2009

PSA Peugeot-Citroën stelt in Lyon een experimentele Peugeot 307 CC voor met een elektromotor en een brandstofcel om het rijbereik uit te breiden.

De Franse groep werkt sinds 2006 met zijn project FiSyPAC (Fiabilisation Système Pile A Combustible of betrouwbaar maken van brandstofcellen) aan een elektrisch-hybride oplossing die een herlaadbare elektrische auto uitrust met waterstoftechnologie. Vanaf volgende week wordt het jongste prototype, op basis van een Peugeot 307 CC, in Lyon tentoongesteld. De auto geraakt 500 kilometer ver in één keer. Aanvankelijk doet hij enkel een beroep op de elektriciteit die is opgeslagen in de lithium-ionbatterijen vooraleer de brandstofcel wordt opgestart. Die laatste werkt op waterstof. Met iets minder dan 1 kilo van het kostbare goed (995 gram om precies te zijn), geraakt de auto al 100 kilometer ver, wat een interessant rendement is. Serieproductie is echter niet voor direct en moeten we eerder tegen 2020 of zelfs pas 2025 verwachten.

De 307 CC FiSyPAC heeft een waterstofreservoir van 4,2 kilo waar de H2 onder een druk van 700 bar wordt opgeslagen. Een waterstofrecirculatieklep helpt H2 besparen en de levensduur van de brandstofcel verlengen, die in dit prototype al vier keer zo lang meegaat als in de eerste testauto uit 2006. Het rendement is sinds het begin van de proeven met 20 procent gestegen. Voor dagelijks gebruik over korte trajecten heeft de auto voldoende aan zijn lithium-ionbatterijen, die zich in vijf uur laten opladen aan de stekker en die een rijbereik van 75 kilometer opleveren. De synchrone elektromotor heeft een vermogen van 70 kW (ongeveer 95 pk) en een koppel van 180 Nm. De topsnelheid van deze 307 CC, die maar twee zitplaatsen heeft, bedraagt 155 km/h, de sprint naar 100 km/h is in 11,2 seconden achter de rug.

De technologische inspanningen die zijn geleverd voor dit prototype hebben gelukkig ook een onmiddellijk effect. Natuurlijk zal het nog even duren voor PSA met waterstofauto's op de markt komt, maar de Fransen leren zo beter werken met hybride aandrijfgehelen, plug-inhybrides en elektrische auto's, die we veel sneller op de markt mogen verwachten. PSA bevestigde trouwens al eerder dat het tegen eind 2010 de volledig elektrische Citroën C-Zero en Peugeot iOn op de markt brengt, terwijl we tegen 2011 de Peugeot 3008 en Citroën DS5 met een dieselhybride aandrijving mogen verwachten. Een jaar later volgt dan een plug-inversie.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten