Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Peugeot HYmotion3 Compressor

Geschreven door Olivier Duquesne op 15-10-2008

De HYmotion3 Compressor is een hybride driewieler met een dak en houdt zo het midden tussen een scooter en een auto.

Het in Parijs onthulde prototype HYmotion3 Compressor is natuurlijk bestemd als vervoermiddel voor in de stad. Deze driewielaandrijver met koetswerk beschikt over twee elektromotoren voorin ? één per wiel ? en een verbrandingsmotor achterin. Deze hybride is in staat om zuiver elektrisch te rijden en pakt uit met een verbruiksrecord. De concept-car is de vrucht van een samenwerking tussen de motorfietsafdeling en de autoafdeling van Peugeot.

De benzinemotor is afkomstig van de 125 cc-scooter Satelis van 20 pk (15 kW). Hij wordt gecombineerd met twee elektromotoren van elk 3 kW. Zo bedraagt het gecombineerd vermogen 21 kW, of 29 pk. Het brandstofverbruik is bijzonder beperkt, met een gemiddelde van 2,0 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 47 g/km in de gemengde cyclus, of zelfs 0 in zuiver elektrische modus. De lithium-ionbatterijen worden opgeladen door een systeem dat energie recupereert bij het vertragen en het remmen. Het prototype is ook uitgerust met een stop-startfunctie zodat de verbrandingsmotor wordt uitgeschakeld wanneer je stilstaat.

Er is geen enkele mechanische verbinding tussen de voorkant en de achterkant, aangezien alles elektronisch gestuurd wordt. De HYmotion3 Compressor kan op drie manieren werken: zuiver elektrisch (bij het vertrekken, bij lage snelheid en bij het vertragen, met een rijbereik tot 10 kilometer bij constante snelheid), met alleen de verbrandingsmotor (bij constante snelheid op de weg wanneer de motor zijn optimaal rendement behaalt) en ten slotte met de verbrandingsmotor en de benzinemotoren gecombineerd, tijdens het optrekken voor extra vermogen en wanneer driewielaandrijving vereist is als gevolg van slechte gripomstandigheden.

Dit prototype baant zich met zijn breedte van slechts 82 centimeter probleemloos een weg door de stad. De bestuurder en zijn passagier worden tegen de weersomstandigheden beschermd door de voorruit die doorloopt tot achteraan. Deze mengeling van een Piaggio MP3 (een driewielige scooter) en een BMW C1 (een scooter met dak) zou bestuurd kunnen worden met een rijbewijs B. Hij trekt op van 0 tot 100 km/h in 11,2 seconden en haalt een topsnelheid van 110 km/h. Hij kan dus ook gebruikt worden op ringwegen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten