Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Renault AIR4, de vliegende 4L

Geschreven door Frédéric Kevers op 26-11-2021

Renault blijft de zestigste verjaardag van de 4L vieren met een vliegende showauto die het uiterlijk van het iconische model overneemt en werd ontworpen in samenwerking met de designhub TheArsenale.

De Renault 4L viert zijn 60e verjaardag en de Franse constructeur is niet te beroerd om dit jubileum op een originele manier te vieren. Hoewel de 4L al een groot aantal, soms onwaarschijnlijke variaties heeft gekend, is er nog nooit een geweest waarmee je letterlijk van de grond kunt gaan. Renault en de designhub TheArsenale hebben samengewerkt om daar een mouw aan te passen en zijn op de proppen gekomen met de AIR4 concept, een vliegende auto die eruitziet als een 4L. Hoe onconventioneel het ook mag zijn, dit project geeft ons een eerste idee van enkele details van de toekomstige elektrische Renault 4, waaronder zijn lichtsignatuur.

Van carbon

Een auto laten vliegen is zeker niet gemakkelijk, maar het is niets nieuws. Een van de sleutels is lichtheid. De AIR4 is daarom volledig ontworpen in koolstofvezel om een minimale massa en een maximale stijfheid te garanderen, twee eigenschappen die goed van pas komen om van de grond te geraken.

4 schroeven en geen wielen

In plaats van wielen heeft de AIR4 dubbele schroeven op de vier hoeken van een frame waarop het chassis bevestigd is. Om in de cockpit te komen moet de 'bestuurder' het aan de voorkant is bevestigde chassis optillen.

Renault AIR4 showcar - TheArsenale

94 km/u op 700 m hoogte

Wat de prestaties betreft, heeft de AIR4 van Renault en TheArsenale een gecombineerde vectorstuwkracht van 380 kg, of 95 kg per propeller. Dit alles wordt aangedreven door lithium-polymeerbatterijen van 22.000 mAh voor een totaal vermogen van 90.000 mAh. Voldoende om deze vliegende 4L een snelheid van 26 m/s (93,6 km/u) en een hoogte van 700 m te laten bereiken. Voor de kenners: de maximale hellingshoek bij maximumsnelheid bedraagt 45°, maar anders kan die tot 70° bedragen.

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten