Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Renault Clio R.S. 16: een Clio met 275 pk

Geschreven door Olivier Duquesne op 27-05-2016

In het kader van de Grand Prix van Monaco stelt Renault Sport de conceptcar Clio R.S. 16 voor. Deze hot hatch in Sirius-geel – de symbolische kleur van Renault Sport – wordt aangedreven door de motor uit de Mégane R.S. Trophy-R, goed voor 275 pk.

De geruchten zijn waar gebleken: de ingenieurs van Renault Sport hebben wel degelijk de motor van de vorige Mégane R.S. in het vooronder van de Clio R.S. 16 gelepeld. Zoals we al vermoedden, levert de 2.0-turbo 275 pk en 360 Nm. Met de Clio R.S.16, die zijn naam en kleuren deelt met de R.S. 16-eenzitter uit de F1, viert Renault zijn terugkeer naar de koninginnenklasse van de autosport. Vandaag reed coureur Kevin Magnussen de eerste rondjes in het openbaar met de Clio R.S. 16 op het F1-circuit van Monaco. Als deze über-Clio al in productie gaat, zal het wellicht bij een beperkte reeks blijven.

Technische aanpassingen

Het team van competitie-ingenieurs uit Dieppe heeft uiteraard de Clio R.S. 16 aangepast aan de viercilinder met 1.998 cc van de Mégane R.S. 275 Trophy-R. Eerst en vooral werden naast het motorblok, ook de versnellingsbak, het koelsysteem en de uitlaatlijn van de Mégane overgenomen. Die laatste beschikt over een Akrapovic-demper met dubbele eindpijp. Voor de optimalisering van de koeling moest ook de voorbumper aangepast worden. De Clio R.S. 16 staat overigens steviger op zijn poten en is 60 millimeter breder en heeft 19-duimvelgen.

Zwarte testmule

Het model in Sirius-geel dat in Monaco onthuld werd, is een conceptcar, terwijl het exemplaar in 'Noir Profond' als testwagen dient. Die startte op 1 april met rijtesten in Montlhéry, waarna hij nu verder ontwikkeld wordt in het Renault Centrum in Aubevoye.  De ingenieurs hebben meer bepaald al de wieltreinen kunnen perfectioneren. De Clio R.S. 16 heeft recht op een specifieke fuseedrager en de instelbare veer-dempercombinatie van de Mégane R.S. 275 Trophy-R. Ook het remsysteem neemt hij over van de krachtigste Mégane: het bestaat uit stalen schijven van 350 millimeter, die gemonteerd zijn op aluminium kommen. De afstellingen zijn nog niet definitief, maar met zijn Michelin Pilot SPort SP2-rubbers heeft de testmule al een snelheid van “meer dan 200 km/h” kunnen halen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten