Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Renault Quickdrop

Geschreven door Olivier Duquesne op 21-09-2009

Renaults elektrische concepts Fluence Z.E. en Zoe Z.E. kunnen niet alleen hun batterij herladen aan het stopcontact, maar kunnen ook een nieuwe batterij inslaan in een Quickdrop-station.

Een Quickdrop-station is een snelwisselsysteem voor batterijen van elektrische auto's. Daar kan je "voltanken" in slechts drie minuten. Het principe is eenvoudig: de lege batterij wordt uit de auto gehaald en ingeruild voor een opgeladen exemplaar. Dat proces gebeurt volautomatisch. De bestuurder moet zelfs niet uit zijn auto komen, want het Quickdrop-station herkent de auto en weet dus ook aan wie het moet factureren.

Het batterijwisselstation doet wat denken aan een autowasinstallatie. De bestuurder moet zijn auto daar zetten waar de robot eronder kan en de bevestigingspunten kan opsporen. Het systeem neemt de batterij, die na 150 kilometer rijden leeg is, uit de wagen terwijl tegelijk een nieuwe wordt klaargezet. De ingewisselde batterij wordt naar een opslagruimte gebracht waar ze in twintig tot dertig minuten weer wordt opgeladen om in een volgende elektrische auto te kunnen worden hergebruikt. De wisselstations worden zo ontwikkeld dat ze met batterijen van verschillende merken of formaten compatibel zijn.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten