Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Terug naar de toekomst met de Renault Scénic Concept uit 1991

Geschreven door Frédéric Kevers op

AutoGids gaat terug naar de toekomst. Een duik in de archieven levert deze uit 1991 stammende Renault Scénic Concept op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

Overzicht :

Aangemoedigd door de uitstekende verkoopstart van de Espace besloot Renault het monovolumeconcept ook naar kleinere wagen te vertalen. Het eerste experiment in die richting was de Scénic Concept, die in 1991 debuteerde op de IAA van Frankfurt. Het desing werd toevertrouwd aan Anne Asensio, omdat Renault ervan overtuigd was dat haar vrouwelijke touch essentieel zou zijn bij het ontwerp van wat in de eerste plaats een familiewagen moest zijn. Niet de prestaties of het rijgedrag waren primordiaal, wel de optimale benutting van de beschikbare ruimte. De Renault Scénic Concept moest comfortabel, gebruiksvriendelijk en geriefelijk zijn. Deze conceptcar maakte indruk, maar niemand durfde toen te denken dat de monovolume de markt een hele poos zou gaan domineren.

LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z

De door Anne Asensio vormgegeven Renault Scénic Concept kwam met een zogeheten biodesign, dat natuurlijke vormen verkoos boven al te strakke lijnen. De motorkap en de voorruit waren zowat een, terwijl de opvallend lage gordellijn om een enorme glasoppervlak vroeg. Zo hadden de kinderen een beter zicht naar buiten, wat het reizen aangenamer en comfortabeler zou maken. Het koetswerk van de Renault Scénic was asymmetrich: aan de linkerkant kon de bestuurder instappen via een schuifdeur, aan de rechterkant droeg de monovolume nog eens twee schuifdeuren.

Renault Scénic Concept 1991

Alles komt terug

Ook de zetelconfiguratie van de Renault Scénic Concetp was innovatief. Deze monovolume beschikte niet over een klassieke achterbank, maar kwam met drie individuele stoelen die afzonderlijk verschuifbaar en verwijderbaar waren; De stoel van de passagier vooraan kon je bovendien 180° draaien, zodat je een knus salon kreeg. Er was zelfs een game console aanwezig om lange reizen nog aangenamer te maken. Op zoek naar zoveel mogelijk opbergruimte, groepeerde Anne Asensio zoveel mogelijk bedieningselementen rondom het stuur. Het dashboard stond laag en telde nauwelijks bedieningsknoppen.

LEES OOK Officieel: Renault Scénic Vision (2022)

De Renault Scénic Concept kwam ook met cameraspiegels, met een attentieassistent voor de bestuurder en met een draagbare bedieningsconsole waarin je allerlei voorkeuren kon opslaan - de voorloper van de startkaart die Renault later zou introduceren op zijn modellen. Tegen 1996 sublimeerden al die ideeën tot een productiemodel, gebaseerd op de technische basis van de toenmalige Renault Mégane. De foliekes waren verdwenen, maar dat zou het succes van deze monovolume niet tegenhouden. En de saga is nog niet gedaan, want in 2024 komt er een volledig nieuwe Renault Scénic. Geen monovolume meer, maar een SUV. Sja, tijden veranderen.

1991 Renault Scénic Concept

 

Web Editor

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoGids helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken