Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Toyota bZ4X: elektrische SUV om mee te beginnen

Geschreven door Frédéric Kevers op 19-04-2021

De conceptcar Toyota bZ4X is het merk Toyota's eerste uitstapje naar de markt voor batterij-elektrische wagens. De productieversie komt in 2022.

Toyota is bezig met de ontwikkeling van een nieuwe elektrificatiestrategie met de naam 'Beyond Zero', een plan waarvan de initialen terug te vinden zijn in de naam van deze conceptcar van de Japanse constructeur. De Toyota bZ4X is de conceptversie van een SUV die Toyota's eerste batterij-elektrische wagen moet worden tegen medio 2022.

e-TNGA

Voor zijn elektrische offensief heeft Toyota, samen met Subaru, een specifiek elektrisch platform ontwikkeld: e-TNGA. Subaru's eerste model op die basis wordt eentje van het formaat Forester, bij Toyota wordt het deze middelgrote SUV. Het e-TNGA-platform onderscheidt zich door een lange wielbasis en korte overhangen, die de modellen erop een "ruimtelijk en open" interieur moeten geven. Zoals de '4X' in de naam Toyota bZ4X suggereert, is het ook mogelijk om vierwielaandrijving te hebben op het e-TNGA-platform. Maar we weten nog niets over de aandrijflijnen, batterijpakketten, enzovoort.

Maar met zijn 20 jaar ervaring in hybride modellen, zegt Toyota dat zijn elektrische aandrijflijn "de hoogste efficiëntie in zijn klasse en een zeer competitief rijbereik" moet hebben. Met zijn vierwielaandrijving moet de Toyota bZ4X ook capabel zijn off-road, met veel "gemoedsrust" onderweg qua veiligheid. We zien ook een zonnepaneel op het dak, dat de impact van het weer op het rijbereik moet minimaliseren.

Binnenruimte en comfort

Dit crossover-concept geeft voorrang aan zijn interieur, dat bijzonder ruim moet zijn voor zijn passagiers. De knieruimte achterin zou bijvoorbeeld evenwaardig moeten zijn aan die van de luxelimousine Lexus LS. Ook wordt de nadruk gelegd op comfort, connectiviteit en openheid naar de buitenwereld toe.

Die openheid zien we terug in het design van de passagiersruimte, met een laag dashboard en grote glasoppervlakken om een maximum aan zichtbaarheid te creëren. Deze elementen zouden moeten terugkeren bij het productiemodel, inclusief het grote centrale display en de grote middenconsole.

Eigen design

Om de 'bZ'-modellen te onderscheiden van de rest van het gamma, krijgen de nieuwe elektrische Toyota's een specifieke stijl, die zich vooral laat zien aan de voorkant van de auto, waar de traditionele grille wordt vervangen door een fijne zwarte streep. Daarin zitten de verschillende sensoren voor het semi-autonoom rijden en de actieve veiligheidsassistenten. 

We zien ook andere lichtblokken op de Toyota bZ4X, waarvan de 'hammerhead'-stijl gevormd is door de luchtstroom en bedoeld is om een "nieuwe houding en aanwezigheid op de weg" te genereren. Verder zien we complexe lijnen op het koetswerk en een vrij drukke stijl, in de lijn van de Toyota RAV4 en de laatste createis van Lexus. 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten