Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Waagt Toyota zich aan elektrisch GR-model op bZ4X-basis?

Geschreven door Klaas Janssens op 06-11-2025

De GR-badge van Toyota wist is korte tijd veel faam te vergaren. Maar of die Gazoo Racing-behandeling ook werkt met een elektrische cross-over zoals de bZ4X?

Samenvatting Toyota bZ4X Time Attack

  • Ontwikkeld voor de SEMA-tuningbeurs
  • Aerodynamisch geoptimaliseerd koetswerk
  • Verlaagde ophanging met aangepaste remmen
  • Geen GR-model met productieplannen

Toyota levert mooi werk met zijn sportieve GR-modellen, voor de straat ontwikkelde wagens die refereren aan de talloze autosportactiviteiten van de Gazoo Racing-afdeling van het Japanse merk. De waanzinnige GR Yaris zou je kunnen zien als een moderne nazaat van rallyhelden zoals de Mitsubishi Lancer Evo en de Subaru Impreza WRX - een merk dat inmiddels ook bezig is met elektrische STI-modellen.

Toyota bZ4X Time Attack SEMA

Dat beresterke imago moet je beschermen. Toyota is niet van plan die snel faam verwervende GR-badge op zomaar elk model te kleven. En al helemaal niet op een elektrische cross-over zoals pakweg de onlangs vernieuwde bZ4X. Wacht... Wat is dit dan?

Time Attack

Niet GR, maar Time Attack. Want deze Toyota bZ4X is ontwikkeld om zo snel mogelijk van punt A naar punt B te snellen. Dat kan op een circuit, maar ook een heuvelklim zoals Pikes Peak behoort tot de mogelijkheden. En daarvoor heeft Toyota een heleboel wijzigingen doorgevoerd aan de elektrische cross-over.

Toyota bZ4X Time Attack SEMA

Aan het koetswerk, want de bZ4X Time Attack krijgt een heleboel spoilers gepast. Aan het onderstel, want deze Toyota ligt zo maar eventjes 15 centimeter lager dan de productieversie. Aan het interieur, dat zowat volledig gestript wordt. En aan het aandrijfgeheel, want deze op de AWD-versie gebaseerde prototype ontwikkeld "meer dan 400 pk". Dat valt dan weer wat tegen voor een hedendaagse EV...

Het concept om een model in de kijker te zetten middels een extreme sportvariant is niet nieuw. Skoda probeerde het bijvoorbeeld met de Enyaq RS Race, een directe concurrent voor deze bZ4X Time Attack. Toch als er een autosporttak zou bestaan waarin ze elkaar écht konden bekampen. In afwachting van een GR-variant voor de openbare weg blijft deze Toyota kijkvoer op de SEMA-tuningshow in Las Vegas.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten