Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Skoda Enyaq RS Race: koersen op batterijen

Terwijl sommige constructeurs zich terugtrekken uit de autosport – want dat lijkt tegenwoordig de norm te zijn – kiezen anderen voor de rebellie en blijven ze verrassen met elektrische race-SUV’s. Zoals Skoda met zijn Enyaq RS R

Het idee van Skoda om een SUV om te bouwen tot volbloed racewagen klinkt misschien compleet gestoord — en dat is het in essentie ook — maar de Tsjechen zijn niet de eersten met zo’n onorthodox plan. Jaguar transformeerde eerder al zijn elektrische SUV I-Pace tot een échte circuitauto en ook Opel stelde recent de volledig elektrische Mokka GSe Rally voor.

Een laboratorium op wielen

Doel van dit project is het ontwikkelen en testen van innovatieve technologieën die later hun weg van het circuit naar de reguliere modellen moeten vinden. Skoda vertrok daarbij van de Enyaq RS coupé en boetseerde hem om tot een rijdend engineeringlab dat qua rijkarakter dicht moet aanleunen bij de Fabia RS Rally2 uit het WRC2-kampioenschap.

2025 Skoda Enyaq RS R

Om die ambitie waar te maken, moest de toch al zware Enyaq (2,2 ton) serieus op dieet. Voor de circuitversie smolt het gewicht met 316 kilo — goed voor een besparing van 14 procent — tot 1.904 kilogram. Die afslankkuur werd bereikt door onder meer zestien koetswerkpanelen - zoals de motorkap, bumpers en luchtinlaten - te vervangen door onderdelen vervaardigd uit een biocomposiet, Dat materiaal is een duurzaam alternatief voor koolstofvezel, met tot 85 procent minder CO₂-uitstoot tijdens de productie (volgens Skoda), zonder in te boeten op stijfheid.

Ook details kregen aandacht: zo gebruikt de RS R biologisch afbreekbare smeermiddelen.

Van gezins-SUV tot circuitbeest

Van de standaard Enyaq is weinig herkenbaars overgebleven. Het chassis werd 70 millimeter verlaagd en kreeg bredere sporen, met achteraan een toename van maar liefst 116 millimeter. Het resultaat is een veel agressievere houding — helemaal klaar voor het circuit.

Ook onderhuids werd er flink gesleuteld. De batterijen worden nu beschermd door een stevige bodemplaat, terwijl een geïntegreerde rolkooi de koets verstevigt. De originele ophanging moest plaats maken voor een volledig instelbare sportsetup met aangepaste dempers.

2025 Skoda Enyaq RS R

En om het gewicht van bijna twee ton ook tot stilstand te brengen, monteerde Skoda koolstof-keramische remmen met indrukwekkende specificaties: tien zuigers vooraan en vier achteraan.

Een leuk detail voor de rallyliefhebbers: deze Enyaq RS R is uitgerust met een hydraulische handrem in echte rallystijl — een knipoog naar Skoda’s rijk gevulde motorsportverleden.

Prestaties: kracht zat, maar begrensd

Wie bij deze transformatie hoopt op een nog krachtigere aandrijflijn, blijft wat op zijn honger. Skoda behield de standaard elektromotor van 250 kW (340 pk) en de originele batterijset. Daarmee sprint deze Enyaq RS R in 4,6 seconden naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 180 km/u — niet bepaald verbluffend, gezien de technische metamorfose.

Toch toont Skoda zich hier trouw aan zijn uitgangspunt: deze RS R moet geen recordbreker worden, maar een ontwikkelingsplatform voor morgen.

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten