Samenvatting Toyota GR Yaris x Tokyo Auto Show 2025
- Toyota GR Yaris M-Concept met middenmotor
- Toyota GR Yaris TG-RR "NÜR 24h" voor circuitgebruik
- Toyota GR Yaris "Aero Package"
Anno 2025 blijven er bedroevend weinig hot hatches over, maar het slinkende aanbod telt wel een enkele bijzonder getalenteerde pocket rockets. En dan denken we in de eerste plaats aan de immer populaire Toyota GR Yaris, die vorig jaar nog een update kreeg. Voor 2024 werd de kleine 1,6 liter-turbobenzine herbekeken, waardoor de driepitter nu 280 pk (+20) en 390 Nm (+30) sterk is. De facelift blijft beschikbaar met handgeschakelde zesbak, maar je kan voortaan ook kiezen voor een achttrapsautomaat van Aisin-makelij.
En ook de Gazoo Racing-afdeling blijft de GR Yaris met veel liefde omarmen, zoals blijkt op de Tokyo Auto Show. Toyota presenteert er drie nieuwe smaakjes van de Japanse hot hatch, de ene al pikanter dan de andere.
Toyota GR Yaris M-Concept
De eerste van de drie op de Tokyo Auto Show voorgestelde conceptcars is meteen de wildste. De M-Concept ruilt de drukgevoede driecilindermotor van de originele GR Yaris ruilt voor een 2 liter-blok met vier cilinders. Belangrijker: die krachtbron komt centraal achterin te liggen, naar het voorbeeld van Groep B-rallymonsters zoals de Ford RS 200, de Lancia Delta S4 Integrale en de Peugeot 205 T16. Naar het vermogen blijft het gissen, maar eerder liet Toyota wel verstaan aan een vierpitter bezig te zijn die "meer dan 600 pk" zou ontwikkelen.
Toyota GR Yaris TG-RR "NÜR 24h"
Gazoo Raving ontwikkelde de GR Yaris als soort homologatiemodel voor het Wereldkampioenschap Rally. En niet zonder succes, want in 2022 en 2023 ging Toyota-rijder Kalle Rovanperä met de wereldtitel aan de haal. Maar de Japanse constructeur kijkt ook naar het circuit, want deze NÜR 24h-versie werd ontwikkeld met het oog op de enduranceraces op de Nürburgring. Inclusief de aldaar gehouden etmaalrace, uiteraard.
Toyota GR Yaris "Aero Package"
Op zoek naar wat aerodynamische efficiëntie heeft Gazoo Racing een bodykit ontwikkeld. De bumpers krijgen wat extra winglets, maar het is de actieve achterspoiler die het verschil zou maken. Op de rechte stukken zou die minder drag beloven, bij het aanremmen en het bochtennemen genereert deze vleugel wat meer downforce. Het is de bedoeling dat je dit Aero-koetswerkpakket ook zal kunnen bestellen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!