Toegegeven, de titel is een beetje misleidend. Want Juha Kankunnen zal niet de volledige Rally van Finland beslechten. De viervoudige wereldkampioen rally, die momenteel teambaas is bij TGR-WRT, neemt enkel demonstratieritten voor zijn rekening op donderdag 31 juli en vrijdag 1 augustus. Niet aan het stuur van de Peugeot 205 T16 waarmee hij in 1986 naar zijn eerste titel reed, nog in een Lancia Delta (1987 en 1991) of een Toyota Celica (1993).

Wel met een nog experimentele waterstofversie van de Toyota GR Yaris die momenteel de WRC-stand aanvoert. Het gaat om een Rally2-specificatie, uitgerust met een drukgevoede driecilinder met aangepast brandstof- en injectiesysteem - waterstof verbrandt immers sneller dan benzine. Het grootste voordeel is de schone uitstoot, met naast waterdamp enkel wat NOx. Wil de cirkel deugdelijk zijn, dan moet de waterstof wel worden geproduceerd met hernieuwbare energie.

Het is overigens niet de eerste keer dat Toyota een op waterstof rijdende rallywagen inzet. Dat was reeds het geval in 2022, waar Juha Kankunnen en Akio Toyoda een GR Yaris H2 bestuurden tijdens onze Ypres Rally. De Gazoo Racing-afdeling van Toyota experimenteert intussen ook met op waterstof rijdende racewagens op Corolla-basis. En in het WEC met de LH2-hypercar, met het doel deze technologie zo snel mogelijk te testen tijdens de 24 Uur van Le Mans.