Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Venturi Volage

Geschreven door Olivier Duquesne op 08-10-2008

Venturi heeft met zeer actieve medewerking van Michelin een elektrische sportwagen met vierwielaandrijving en actieve ophanging ontwikkeld.

De Venturi Volage verplaatst zich met behulp van het Michelin Active Wheel. Elk van de wielen omvat twee elektromotoren, die werken volgens een principe waar Michelin al twaalf jaar aan werkt. Het Active Wheel omvat niet enkel de band en het remsysteem, maar ook een elektromotor voor de aandrijving en een elektrische ophanging (zie illustratie). Deze technologie maken dat een motorkap, een versnellingsbak, een koppeling, een overbrenginsarm en dergelijke meer niet langer nodig zijn. Daardoor kon veel gewicht worden bespaard, wat ook het rijbereik ten goede komt.

Venturi heeft voor de Volage de Active Wheel-technologie op alle vier de wielen toegepast, zodat de auto in feite een vierwielaandrijver is. Elkeen van de elektromotoren ontwikkelt 55 kW, waardoor het totaal uitkomt op 220 kW (ongeveer 300 pk). Het koppel bedraagt permanent 232 Nm (4 x 58 Nm). Uiteraard wordt bij het vertragen bewegingsenergie gerecupereerd in de vorm van elektriciteit. De prestaties zijn uitstekend, want de Volage kan naar 100 km/h spurten in minder dan 5 seconden, al is de topsnelheid begrensd op 150 km/h. Venturi claimt een rijbereik van 320 kilometer, op voorwaarde dat je dan constant 90 km/h rijdt... Afhankelijk van het type stopcontact duurt het herladen daarna vier tot acht uur.

De lithium-polymeerbatterijen zijn in de koolstofvezel monocoque geïntegreerd. Dat laatste is het enige onderdeel wat de Volage trouwens gemeenschappelijk heeft met de Fétish. De auto zelf weegt 725 kilo, de batterijen voegen daar nog eens 350 kilo aan toe, wat het totaal op 1.075 kilo brengt. 45 procent daarvan rust op de vooras, 55 procent op de achterwielen. De 3.965 millimeter korte sportwagen staat uiteraard op Michelin-banden en is dankzij de zeer complexe elektronica volledig naar wens instelbaar. Zo kan alles aangepast worden via een centraal aanraakscherm aan de hoeveelheid belang die je hecht aan zaken zoals rijbereik, vermogen, comfort of sportiviteit.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten