Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Vliegende auto's mogen in Nederland rijden

Geschreven door Frédéric Kevers op 30-10-2020

Nederland profileert zich als pionier door het bedrijf PAL-V te laten rijden op de openbare weg met een prototype van zijn vliegende auto. Vliegen mag het ding echter nog niet doen.

Rijden op de openbare weg is één ding, in de lucht mogen vliegen is iets anders. Naast de technische uitdaging die de combinatie van die twee vertegenwoordigt, moet je ook de nodige toelatingen krijgen. Voor de openbare weg is het alvast gelukt, PAL-V heeft de goedkeuring gekregen van de Nederlandse overheid om vrijuit te mogen rondrijden met zijn prototype Liberty. Maar het bedrijf moet nog wat geduld uitoefenen om het luchtruim te mogen kiezen, daarvoor is toestemming nodig van de Europese luchtvaarttoezichthouder.

Gyrocopter

We noemen hem simpelweg een vliegende auto, maar eigenlijk is de PAL-V een gyrocopter. Het is dus in feite een 'rollende' helikopter waarvan de motor een rotor aandrijft. Dat betekent dat de Liberty niet verticaal kan opstijgen of landen en dus een startbaan/landingsbaan nodig heeft om zijn vliegende capaciteiten te benutten. Op technisch vlak heeft de Liberty intrekbare vleugels die hij uitklapt voor het vliegen en die tijdens het taxiën weer worden opgevouwen om andere voertuigen niet te hinderen en nog op smalle rijstroken, parkeerplaatsen en tunnels of bruggen te kunnen rijden.

Op land wordt de Liberty - met een gewicht van 664 kilo - aangedreven door een motor van 100 pk. Daarmee kan hij de 100 km/u bereiken in minder dan 10 seconden en haalt hij een topsnelheid van 160 km/u. Dankzij zijn grote benzinetank en een verbruik van ongeveer 7,6 l/100 km zou hij meer dan 1.600 km moeten kunnen rijden op een tank. In de lucht ligt de economische kruissnelheid op 140 km/u en de topsnelheid op 180 km/u dankzij een tweede motor van 200 pk. De Liberty kan een hoogte bereiken van 3.500 meter, met een autonomie die varieert van 400 tot 500 km.

Omdat de veiligheidsregels verschillen van het ene gebied tot het andere, kan het PAL-V-prototype al de Nederlandse wegen ontdekken om zijn geschiktheid voor autoverkeer te controleren. De testfasen voor het vliegen zijn aan de gang en zouden tegen 2022 klaar moeten zijn. Tegen die tijd hoopt PAL-V de toelating te krijgen van de Europese toezichthouder.

De prijs van vrijheid

Het recht hebben om te vliegen betekent echter niet dat het automatisch kan. Naast de administratieve en technische hindernissen is er nog een essentieel logistiek en structureel aspect: de start/landingsbanen. Een onderdeel waar PAL-V al aan werkt door al heel wat Nederlandse gemeenten aan te spreken voor de aanleg van pistes van 300 m die geschikt zijn om de Liberty te ontvangen. Een aanpak die aanzienlijke kosten met zich meebrengt, lettend op de inherente veiligheids- en reguleringscriteria: wat met de nabijheid van woningen, toegewijde hulpdiensten, controletorens, enzovoort? PAL-V hoopt de leveringen te kunnen starten vanaf 2023, met een eerste beperkte reeks die 500.000 euro zal kosten.

Een ietwat krankzinnig project voor rijke mensen, maar we hebben wel respect voor de innovatie die erachter schuilt. Deze pioniers zijn nodig om de baan te breken naar een alternatief voor ons huidig wegverkeer, net zoals de autonome auto's die ons al lang worden beloofd en die nog niet klaar zijn om onze wegen in te nemen.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten