Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Volkswagen Bulli

Geschreven door Olivier Duquesne op 28-02-2011

Voor het salon van Genève vond Volkswagen zijn Combi nog maar eens opnieuw uit. De conceptcar, die luistert naar de oorspronkelijke Duitse naam Bulli, is elektrisch aangedreven, maar de bestelbus zou ook met een verbrandingsmotor kunnen worden uitgerust.

De Volkswagen Bulli neemt de trekken over van de legendarische bestelbus T1 uit de jaren vijftig (die bij ons werd omgedoopt tot Combi en in Duitsland tot Bulli). De elektrische conceptcar is uitgerust met een elektromotor van 85 kW en 270 Nm die wordt gevoed door een lithium-ionbatterij van 40 kWh. Het aandrijfgeheel kreeg een plaats voor- en niet achterin. Het rijbereik bedraagt 300 kilometer, na een oplaadbeurt van 1 uur. Optrekken van 0 tot 100 km/h neemt 11,5 seconden in beslag. VW sluit het idée niet uit een verbrandingsmotor in te bouwen. Bij de presentatie in Genève had de constructeur het over een krachtbron van 1,0 1,4 liter en liet men ook verstaan dat deze conceptcar zou kunnen leiden tot een productiemodel.

Volgens VW heeft de Bulli alle troeven om de vijfde 'eenvolumer' van het gamma te worden. De minibus is 3,99 meter lang, 1,75 meter breed en 1,70 meter hoog. Dat zijn andere proporties dan die van de T1 uit 1947, maar de trekken zijn duidelijk. De Bulli Concept is uitgevoerd in een tweekleurige livrei (wit en rood), een verwijzing naar de Samba-uitvoering van de vroegere Combi. Voorin vinden we een zitbank met drie plaatsen, net als achterin. Het interieur is echter echt modern, met een verwijderbare iPad die dienstdoet als multifunctioneel aanraakscherm. In de steun daarvan werden de bedieningsknoppen van de airco geïntegreerd, net zoals de schakelaar voor de waarschuwingsknipperlichten.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten