Volkswagen werkt achter de schermen naarstig aan een betaalbare elektrische stadsauto. Met die rivaal voor de toekomstige Renault Twingo E-Tech Electric wil Wolfsburg een heel breed publiek kunnen aanspreken, bestaande uit zowel particuliere als professionele klanten. In afwachting van die ID.1 tonen de Duitsers ons nu al een conceptcar onder de naam ID. EVERY1.
Design – Volkswagen ID. EVERY1
Stilistisch heeft deze voorbode van de ID.1 weinig verrassingen in petto, want hij borduurt voort op de vormentaal van de conceptcar ID. 2all, maar dan afgekruid met een vleugje Volkswagen Up. Revolutionair oogt het allemaal niet, maar dankzij uitgesproken volumes, een horizontale motorkap en een brede C-stijl die doet denken aan vroege Golf-generaties, heeft deze ID. EVERY1 toch behoorlijk wat persoonlijkheid.
De neus houdt het verrassend sober, al gaat er wel een bepaalde goedmoedigheid uit van het snoetje, met zijn glimlachende mond en moderne kijkers. De lichtsignatuur in de vorm van haakjes krijgt een echo in de verlichting in de bumper en in het opschrift (YOUR) VOLKSWAGEN aan de voet van de voorruit.
In zijaanzicht zorgt de zwarte A-stijl, waardoor het dak lijkt te zweven, voor een dynamisch effect, terwijl achteraan de lichtblokken duidelijk gemodelleerd zijn naar het voorbeeld van de voorste exemplaren. Onder de achterruit zit een verlicht VW-logo, terwijl ook hier in de bumper twee lichtgevende ‘haakjes’ zijn verwerkt, maar dan uiteraard in het rood.
Interieur – Volkswagen ID. EVERY1
Binnenin kozen de ontwerpers voor eenvoudige en rechte lijnen, die de technologie des te meer in de kijker zetten. We zien onder meer een instrumentenpaneel à la Citroën C3, bestaande uit een smalle strip die over de hele breedte van het dashboard loopt. In het midden zit onder het centrale aanraakscherm voor het infotainmentsysteem ook nog een kleine module met fysieke knoppen voor de basisfuncties van de klimaatregeling… en daaronder een klein handschoenenkastje. Het klassieke vak recht voor de passagier blijft daarentegen open, met enkel twee verschuifbare riempjes als afsluiting.
Tussen de twee voorstoelen bevindt zich een element bestaande uit een armsteun met een kleine, geïntegreerde (en mogelijk verschuifbare) bergruimte. Dat het dashboard voornamelijk uit zwarte elementen is opgetrokken, wordt in deze conceptcar gecompenseerd door de witte stoelbekleding, met gele inzetstukken die verwijzen naar de koetswerkkleur van de Volkswagen ID. EVERY1. De auto combineert plek voor vier inzittenden met een kofferinhoud van 305 liter.
Kenmerken – Volkswagen ID. EVERY1
Technisch zal de toekomstige ID.1 zijn basis delen met de ID.2 binnen wat Volkswagen zijn nieuwe Electric Urban Car Family doopte. Het gaat om een nieuwe versie van het MEB-platform, maar dan geschikt voor voorwielaandrijving – het huidige MEB is bestemd voor achter- of vierwielaandrijving.
Volkswagen heeft het over een vermogen van 70 kW/95 pk en een topsnelheid van 130 km/u, net als over een rijbereik van “minstens 250 kilometer”. Met zijn 3,88 meter zal de ID.1 pal tussen de vroeger Up! (3,60 meter) en de nieuwe ID.2 (4,05 meter) vallen. Ter vergelijking: de huidige Polo meet 4,07 meter.
Nog belangrijker is dat Volkswagens kleinste EV bij zijn lancering een nieuwe en krachtige softwarearchitectuur zal inwijden, die geschikt is om gedurende de volledige levenscyclus van de auto updates door te voeren en nieuwe functies toe te voegen.
Lancering en prijzen - Volkswagen ID. EVERY1
Volkswagen zou zijn nieuwe Economy Urban Car Family in de herfst van 2025 moeten voorstellen, waarna de lancering van de ID.1 niet al te lang op zich zou mogen laten wachten. De Duitsers houden nog altijd vast aan een instapprijs van 20.000 euro. Er zit trouwens een echt modellenoffensief aan te komen in Wolfsburg, want Volkswagen belooft tussen nu en 2027 niet minder dan negen nieuwe modellen te lanceren. Ter informatie: de toekomstige VW ID.1 zal in Portugal worden geproduceerd in de fabriek in Setibal.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!