Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Volkswagen Nils Concept

Geschreven door Olivier Duquesne op 01-09-2011

Pendelaars en stadsbewoners zouden zich in de nabije toekomst wel eens met een elektrische eenzitter kunnen verplaatsen. Dat is althans de visie van Volkswagen met de conceptcar Nils.

Door een lek op het internet valt al een en ander te ontdekken over de Volkswagen Nils. Het is een futuristische, elektrische auto voor slechts één persoon. De kleine machine van 460 kg etaleert een beperkt gemiddeld rijbereik van 65 kilometer. Daardoor is hij enkel geschikt voor gebruik in de stad of de buitenwijken, ideaal voor pendelaars dus. De beperkte actieradius wordt gecompenseerd door herlaadbeurten die maximaal twee uur duren. Zijn motor heeft steeds 15 kW ter beschikking en levert een piekvermogen van 25 kW (34 pk) en 130 Nm. De motor ligt achteraan en maakt van de Nils een achterwielaandrijver. Hij spurt van 0 naar 100 km/h in 11 seconden en haalt een topsnelheid van 130 km/h.

De zeer compacte stadswagen is slechts 3,04 meter lang, 1,39 meter breed en 1,2 meter hoog. Instappen doe je via vleugeldeuren. In het interieur zijn twee schermen te vinden. De eerste, van zeven inch, verzamelt alle boordinstrumenten. Hij toont vooral het rijbereik en het energieverbruik. Het tweede scherm is een draagbaar aanraakscherm. Het gaat simpelweg om het PID (Portable Infotainment Device), het multifunctioneel apparaat dat ontwikkeld werd voor de Up! Als gewichtsbesparende maatregel en omdat de auto toch zo smal is, kunnen de buitenspiegels gemakkelijk manueel bediend worden.

De conceptcar gebruikt een ophanging met dubbele driehoeken voor- en achteraan. Door zijn beperkt gewicht is er geen stuurbekrachtiging nodig. Hij beschikt echter wel over ESP. Dat het veiligheidsaspect niet uit het oog verloren werd, bewijst het noodremsysteem voor de stad. Een lasersensor in het VW-logo kan indien nodig automatisch een noodstop uitvoeren. Bij vlot verkeer helpt de laser de adaptieve cruise control ACC. Die snelheidsbegrenzer wordt bestuurd door drie nieuwe bedieningsknoppen op het stuur. De Nils is te zien op het salon van Frankfurt, van 15 tot 25 september.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten