Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / VW ID. Cross is elektrische SUV op ID. Polo-basis

Geschreven door Klaas Janssens op 07-09-2025

Zoals de T-Cross zich momenteel verhoudt tot de VW Polo, zo zal de nieuwe Volkswagen ID. Cross zich verhouden tot de elektrische ID. Polo.

Samenvatting VW ID. Cross Concept

  • SUV-versie van de VW ID. Polo
  • Elektrische tegenhanger van de VW T-Cross
  • Staat op het voorwielaangedreven platform MEB+ 
  • 4,16 meter lang, koffer van 450 liter (+ frunk van 25 liter)
  • 211 pk sterk, rijbereik van 420 kilometer
  • In productie in de loop van 2026

Nu we weten dat de productieversie van de ID.2 als ID. Polo in het gamma terecht komt, is het maar logisch dat Wolfsburg diens SUV-variant ID. Cross noemt. Wel grappig: op de persbeelden die we vanuit Duitsland toegestuurd kregen, staat nog ID.2 X.

VW ID. Cross SUV Concept

Puur en positief?

Deze 4,16 meter lange crossover bouwt op het MEB+, een voorwielaangedreven architectuur die ook als basis zal dienen voor de elektrische instapmodellen van Cupra en Skoda. Het gaat nog om een conceptcar, de productieversie van de VW ID. Cross volgt in de loop van 2026.

VW ID. Cross SUV Concept

VW-designhoofd Andres Mindt heeft het over een nieuwe designtaal, die "Pure Positive" gedoopt werd. De voor- en de achterzijde met verlichte merklogo's doen de ID. Cross als een echte Volkswagen ogen, maar de sierelementen op de C-stijlen doen eerder aan een Citroën C3 Aircross denken. Of aan een Ford Explorer EV.

Vanilla Chai

Het wel erg beige interieur - bij VW heeft met het over Vanilla Chai - oogt stijlvol en ruim. Op het dashboard staan twee displays, een instrumentarium van 11 en een infotainmentscherm van 13 inch. Opvallender zijn de fysieke knoppen op de middenconsole en het stuur, die de voornaamste functies binnen handbereik plaatsen. De VW ID. Cross heeft een kofferinhoud van 450 liter, in de frunk kan je nog eens 25 liter aan bagage kwijt.

VW ID. Cross SUV Concept

De VW ID. Cross Concept beschikt over een nieuw - Made in Europe - aandrijfgeheel, met een elektromotor die 211 pk op de voorwielen zet en een topsnelheid van 175 km/u in het vooruitzicht stelt. In de sandwichstructuur zit een niet nader omschreven batterijpakket dat een rijbereik van 420 kilometer WLTP belooft. Deze Volkswagen kan 75 kilogram op zijn trekhaak aan en trekt een trailer tot 1,2 ton.

Na de eerste, met grote trom aangekondigde, maar in de praktijk wat wijfelende generatie ID-modellen, maakt Volkswagen zich klaar voor een tweede EV-wave, die netjes wil inspelen op de onvermijdelijke overgang naar elektrische mobiliteit. We zijn benieuwd welke rol deze ID. Cross daarin zal kunnen spelen.

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten