Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Dit zou de elektrische sportwagen van Volkswagen worden

Geschreven door Klaas Janssens op 05-08-2025

Volkswagen dacht wel degelijk aan een elektrische sportwagen op het achterwielaangedreven MEB-platform, maar die plannen geraakten niet veel verder dan enkele schetsen.

We zagen de schetsen passeren op de Instagram-pagina van VW-designbaas Andreas Mindt, al werden de tekeningen ook gedeeld op het LinkedIn-profiel van Stepan Rehak - dat is de Design-communicatieverantwoordelijke van Volkswagen. Ze tonen een compacte sportwagen die in 2017 op papier werd gezet.

Wanneer je wat beter kijkt, merk je enige verwantschap met een VW-model uit het verleden van de Duitse constructeur. Het door Tibor Juhasz geschetste lijnenspel baseerde zich immers op de SP2, een op de Karmann Ghia gebaseerd sportwagentje dat in de jaren 70 verkocht werd door Volkswagen do Brasil.

VW SP2

Een scheurijzer was die VW SP2 allerminst, want zijn in de achtersteven gestopte viercilinder ontwikkelde nauwelijks 65 pk. Het ding woog slechts 890 kilogram, toch duurde het 15 seconden om vanuit stilstand naar 100 km/u te snellen. Toch werden er destijds meer dan 10.000 exemplaren van verkocht.

Sportief ID-model

Het koetswerkontwerp van die SP2 had wel iets. En dat vond VW-designer Tibor Juhasz dus ook, want tijdens het ontwikkelingsproces van de elektrische ID-modellen zette hij een moderne interpretatie van die Braziliaanse sportwagen op papier. Als een soort Audi TT voor het volk...

VW SP2

Het design mag er zijn en ook technisch was er potentieel. Het MEB-platform waarop deze moderne SP2-interpretatie zou hebben gestaan, combineert een op de achteras gemonteerde elektromotor die meer dan 300 pk kan ontwikkelen - zoals dat nu het geval is bij de ID.3 GTX.

Echt concreet waren de plannen evenwel niet. Volkswagen dacht na over manieren om de ID-familie wat extra sex-appeal te geven en een compacte sportwagen was een van de pistes die tijdens het brainstormen bewandeld werd. Er was ook sprake van een nieuwe Beetle, van een elektrische Buggy en noem maar op.

VW ID.Buggy

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten