We zagen de schetsen passeren op de Instagram-pagina van VW-designbaas Andreas Mindt, al werden de tekeningen ook gedeeld op het LinkedIn-profiel van Stepan Rehak - dat is de Design-communicatieverantwoordelijke van Volkswagen. Ze tonen een compacte sportwagen die in 2017 op papier werd gezet.
Wanneer je wat beter kijkt, merk je enige verwantschap met een VW-model uit het verleden van de Duitse constructeur. Het door Tibor Juhasz geschetste lijnenspel baseerde zich immers op de SP2, een op de Karmann Ghia gebaseerd sportwagentje dat in de jaren 70 verkocht werd door Volkswagen do Brasil.

Een scheurijzer was die VW SP2 allerminst, want zijn in de achtersteven gestopte viercilinder ontwikkelde nauwelijks 65 pk. Het ding woog slechts 890 kilogram, toch duurde het 15 seconden om vanuit stilstand naar 100 km/u te snellen. Toch werden er destijds meer dan 10.000 exemplaren van verkocht.
Sportief ID-model
Het koetswerkontwerp van die SP2 had wel iets. En dat vond VW-designer Tibor Juhasz dus ook, want tijdens het ontwikkelingsproces van de elektrische ID-modellen zette hij een moderne interpretatie van die Braziliaanse sportwagen op papier. Als een soort Audi TT voor het volk...

Het design mag er zijn en ook technisch was er potentieel. Het MEB-platform waarop deze moderne SP2-interpretatie zou hebben gestaan, combineert een op de achteras gemonteerde elektromotor die meer dan 300 pk kan ontwikkelen - zoals dat nu het geval is bij de ID.3 GTX.
Echt concreet waren de plannen evenwel niet. Volkswagen dacht na over manieren om de ID-familie wat extra sex-appeal te geven en een compacte sportwagen was een van de pistes die tijdens het brainstormen bewandeld werd. Er was ook sprake van een nieuwe Beetle, van een elektrische Buggy en noem maar op.
