We flitsen even terug naar de jaren '80 en het Joegoeslavië van die tijd. In wat nu bekend staat als Servië rolt een stadsautootje van de band dat qua kwaliteit en uitstraling nauwelijks verder schiet dan de communistische Lada's en Skoda's van toen. Niet moeilijk als je weet dat de basis die werd gebruikt - met name die van de Fiat 127 en 128 - toen in West-Europa al ettelijke jaren was afgeschreven.
Toch weerhield het de Zastava Yugo - wat dus het karretje in kwestie is - er niet van zich een cultstatus bij elkaar te rijden. Eentje waar de Servische Prof. Dr. Aleksandar Bjelic - de nieuwe eigenaar van de Yugo-rechten - nu hoopt brood uit te slaan.

Wachten tot 2027
Samen met landgenoot en designer Darko Marceta wil hij die erfenis immers een hedendaagse vertaling geven. Waarbij er niet geraakt wordt aan het compacte driedeurs-gegeven, zij het dat dat concept wel een modernere invulling krijgt.
Hetzelfde zou gelden onder de kap, waar moderne verbrandingsmotoren - met en zonder turbo en gekoppeld aan zowel een manuele bak als een automaat - voor de aandrijving moeten zorgen. Uiteraard staat er ook een EV op de planning, net als andere koetsvormen, al zouden die varianten pas later de line-up komen vervoegen. Er zou zelfs ruimte zijn voor een hot hatch, al wil Yugo (vergeet Zastava, het nieuwbakken merk deelt voorlopig zijn naam met het gepresenteerde schaalmodel) daar pas in september over communiceren.
Op daden is het nog een heel stuk langer wachten. Een rijdend prototype is namelijk pas voorzien voor de expo van Belgrado in 2027
Bron: Car Magazine
