De intense rivaliteit tussen BMW en Mercedes heeft altijd een boeiende strijd opgeleverd. Er is slechts een arena waar de Duitse giganten elkaar nog niet zijn tegengekomen: dat van de avontuurlijke offroaders. Want daar heeft de G-Klasse het terrein zowat voor zich alleen, een positie die Mercedes geen windeieren legt. Vooral de absurde AMG loopt als een trein.
Jawel, BMW heeft ook deelgenomen aan de Dakar-monsterrally. Maar de link tussen de straatmodellen en die woestijnversies van de X3 en de X5 voelde wat geforceerd aan. Ze bieden ook een xOffroad-kit aan op de jongste X5, maar geen mens die deze optie neemt. De G-Klasse wist de Dakar wel te winnen, al moeten we daarvoor wel terug naar 1983. Met ene Jacky Ickx aan het stuur, overigens.
Elektrisch?
Maar daar komt binnenkort dus verandering in, want onder de interne codenaam G74 stoomt BMW een directe rivaal voor de Mercedes G-Klasse klaar. Net zoals de XM die deze terreinwagen zou komen vervangen, vertrekken de ingenieurs van op het CLAR-platform van de X5. Die G van BMW zou wel pas productieklaar zijn in 2029, dus nog even geduld.
Een elektrische versie lijkt weinig waarschijnlijk, BMW denkt eerder aan al dan niet hybride verbrandingsmotoren voor zijn nieuwe off-roadmodel. De Mercedes G-Klasse is er wel als elektrische G 580 EQ Technology, maar momenteel vertegenwoordigt die slechts een fractie van de totale verkoop. Ook bij Land Rover staat de elektrische Defender vooralsnog on hold, wegens de beperkte vraag.
Het wordt een helse taak om het ijzersterke, decennialang opgebouwde imago van de Mercedes G-Klasse te bekampen met een gloednieuw model zonder echte traditie, maar wie niet waagt niet wint. Wie nu reeds een echte terreinwagen met BMW-dna wil, moet zeker eens naar de Ineos Grenadier gaan kijken. En ook Land Rover gebruikt BMW-motoren...
Render: AutoGids x ChatGPT (op basis van Ineos Grenadier)