Ferrari was er destijds als de kippen bij om te stoppen met manuele versnellingsbakken ten faveure van de ‘F1’-transmissies met flippers aan het stuur, die het merk pionierde in de jaren ’90. Sinds de intrede van de robotbak met dubbele koppeling eind de jaren 2000, die veel sneller en soepeler schakelden dan de oude transmissies, zagen de Italianen geen reden meer om de klassieke pook te behouden. De laatste Ferrari met de optie van een manuele versnellingsbak was dan ook de California, die je nog tot 2012 met drie pedalen kon krijgen.
Ferrari’s met handbak zijn veel meer waard
Maar dat was buiten de nostalgie van puristen en verzamelaars gerekend. Klassieke Ferrari’s met een handbak zijn namelijk veel meer waard op de tweedehandsmarkt. Laten we de 575 als voorbeeld nemen, de prachtige GT uit begin de jaren 2000. Exemplaren met een F1-bak zijn al te vinden vanaf zo’n 90.000 euro. Wil je een (veel zeldzamer) model met een handbak? Dan ben je maar liefst 280.000 euro kwijt! Hetzelfde geldt voor de F430: vanaf een kleine 100.000 euro als je genoegen neemt met flippers, of eerder 250.000 euro voor een exemplaar waarin je zelf mag roeren. Niet moeilijk dat sommige tuners ombouwkits aanbieden!
Porsche achterna?
Porsche biedt bijvoorbeeld nog steeds een handbak aan op sommige GT-modellen om liefhebbers te plezieren, nadat het merk per ongeluk een stormloop had gecreëerd door in 2016 de 911 R te lanceren. Dat was een 911 991 met de techniek van de GT3 en een manuele versnellingsbak. Het speciaaltje was meteen uitverkocht en ging tweedehands voor vier tot vijf keer de nieuwprijs over de toonbank! Sindsdien kan je in de ‘gewone’ GT3 en GT3 Touring ook zelf schakelen, tot grote spijt van wie destijds meer dan een miljoen euro neertelde voor een 911 R...
Suggestie van Sir Lewis
Er is dus wel vraag naar een moderne Ferrari met handbak. Die suggestie werd vorige maand nog geopperd door niemand minder dan Lewis Hamilton, die sinds dit jaar voor de Scuderia opkomt in de Formule 1. Hij zou een moderne interpretatie van de iconische F40 wel zien zitten, maar enkel als het model een manuele versnellingsbak krijgt. Sir Lewis was dan ook de eerste die zijn Pagani Zonda 760 ‘LH’ uitrustte met drie pedalen, een trend die meteen werd gevolgd door andere Zonda-eigenaars, die hun modellen terug naar de fabriek stuurden om te laten ombouwen.
Het is mogelijk... maar enkel op een Icona
En nu lijkt Ferrari te hebben geluisterd naar de oproep. In een interview met het Australische Carsales liet Gianmaria Fulgenzi, ontwikkelingsbaas bij Ferrari, vallen dat “mechanisch schakelen zou kunnen terugkomen in de toekomst, afhankelijk van het product”. Welke producten dat zijn? “Het wordt waarschijnlijk een auto uit de Icona-reeks, want dat zijn auto’s die verwijzen naar onze geschiedenis, die bewonderd worden en op een bepaalde manier gereden moeten worden.”
De Icona-reeks bestaat voorlopig uit gelimiteerde speciaaltjes als de Ferrari Monza SP1 en SP2, en de Daytona SP3 die AutoGids kon testen. Allemaal modellen met prijskaartjes van in de miljoenen. Een ‘F44 SP4’ met trekjes van de F40, dan? Het zou zomaar eens kunnen. De enige concessie die klanten zullen moeten maken, aldus Fulgenzi, is dat het maximale koppel beperkt zou worden om het koppelingspedaal niet te zwaar te maken. Ach, als het dat maar is...

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!