Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Glickenhaus SCG 007S: Le Mans-bolide voor de openbare weg

Geschreven door Frédéric Kevers op 31-01-2023

Het Amerikaanse Glickenhaus heeft het eerste exemplaar van de productieversie van zijn LMH-hypercar verkocht. Met zijn centrale opstelling voor de bestuurder en 1400 pk onder de motorkap zal de Gllickenhaus SCG 007S duidelijk niet onopgemerkt voorbijrijden.

De Scuderia Cameron Glickenhaus (SCG) – genoemd naar de oprichter, de Amerikaanse filmmaker en producent Cameron Glickenhaus – is een beetje een underdog vergeleken met de grote constructeurs die deelnemen aan het World Endurance Championship (WEC) en de 24 Uur van Le Mans. Glickenhaus houdt het echter niet bij het uitdagen van Toyota, Ferrari, Porsche en Peugeot, maar blijft trouw aan het oorspronkelijke concept van de hypercarklasse door een wegvariant van zijn LMH-wedstrijdwagen SCG 007 aan te bieden. De eerste Glickenhaus SCG 007S van de geplande 24 exemplaren is verkocht in de VS, maar het model zou op verzoek ook in Europa kunnen worden gelanceerd.

3 plaatsen en centrale bestuurderspost

De Glickenhaus SCG 007S ziet er zowel op het circuit als op de weg uit als een neoretro Le Mans-prototype, , maar dat is niet het enige originele eraan. Deze hypercar is namelijk een driezitter, zoals de legendarische McLaren F1 uit de jaren 90, met de bestuurder in het midden en twee zijpassagiers achterin. Alleen de GMA T.50 en de McLaren Speedtail bieden momenteel een soortgelijke lay-out. In vergelijking met de competitieversie, de Glickenhaus SCG 007 LMH, behoudt de carrosserie zijn oorlogskenmerken, zoals de flappen op de voorvleugels, de enorme achtervleugel met meerdere verticale vinnen en de beroemde haaienvin op de rug van de motorkap. Spectaculair is het adjectief dat hem het best beschrijft!

Glickenhaus SCG 007S  

V8 van 1.400 pk

Onder de motorkap blijft de Glickenhaus SCG 007S trouw aan de competitie-007 LMH... maar met een flinke handvol extra pk's. Het reglement van het WEC en de 24 Uur van Le Mans beperkt het vermogen tot 500 kW ofte 680 pk. Maar in serieproductie zou de 3,5 liter grote biturbo-V8, ontwikkeld door de Franse tuner Pipo Moteurs, 1.400 pk produceren voor een gewicht van 2.800 pond, (1.270 kg). Wat zorgt voor een verhouding gewicht-vermogen van minder dan 1 kg/pk.

Prijs en levering

Glickenhaus is van plan 24 exemplaren van de SCG 007S te bouwen, waarvan de eerste zojuist is verkocht voor zo’n 2,3 miljoen euro (2,13 miljoen dollar). De auto zal worden goedgekeurd voor gebruik op de weg in de VS, maar afhankelijk van de vraag is homologatie voor Azië, Europa of het Midden-Oosten mogelijk. Klein detail: de eerste leveringen zouden beginnen twee jaar nadat alle 24 auto's zijn besteld! Wie niet zo lang wil wachten, kan kiezen voor de racevariant. Die laatste kan worden ingeschreven in het WEC en/of Le Mans in ruil voor een cheque van 6 miljoen euro (5,54 miljoen euro)... exclusief exploitatiekosten!

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten