Mazda is en blijft een buitenbeentje. Het Japanse merk heeft een voorliefde voor atmosferische verbrandingsmotoren en blijft deze dus zo veel mogelijk fijnslijpen, maar om in Europa aan tafel te mogen zitten, heb je elektrische modellen nodig. Modellen die de kleine constructeur maar moeilijk op zijn eentje kan ontwikkelen – de MX-30 uit eigen huis kan je bezwaarlijk baanbrekend noemen, op zijn range extender in de vorm van een wankelmotor na.
Nieuwe elektrische SUV van Changan-Mazda
Om dat probleem op te lossen, zet Mazda in op samenwerkingen om mee te kunnen op vlak van elektrificatie. De Mazda 6e was daarvan het eerste voorbeeld: het is in feite een product van het Chinese Changan, waarmee Mazda al jaren samenwerkt voor de lokale productie op de Chinese markt, maar dan met een – bijzonder knap – Mazda-jasje eroverheen.
Maar hoezeer ook wij persoonlijk fan zijn van ranke berlines, zijn SUV’s onmisbaar geworden om volume te draaien. En dus komt er nog een SUV-broertje voor de Mazda 6e, die in China EZ-60 heet, maar die hier als CX-6e door het leven zal gaan als we de Europese handelsmerkregistraties van Mazda mogen geloven. Ook deze knap gelijnde SUV is gebaseerd op een model van Changan, vermoedelijk de Deepal S07, die trouwens in Turijn werd ontworpen en ook in eigen vorm naar Europa komt.

475 km autonomie voor de volledig elektrische Mazda CX-6e?
Wat we dan mogen verwachten op vlak van specs? De Deepal S07 is verkrijgbaar met zowel een volledig elektrische als een ‘extended range’ elektrische aandrijflijn. In het eerste geval krijg je een batterij van 80 kWh, goed voor een WLTP-autonomie van ongeveer 475 km, die een achterste elektromotor van 262 pk voedt. De ‘EREV’ heeft een batterij van maximaal 31,7 kWh, goed voor een elektrische autonomie van 150 tot 200 km. Samen met de 1,5 liter-viercilinder krijg je zo een totale actieradius van meer dan 1.000 km. Maar voorlopig brengt Changan enkel de volledig elektrische Deepal naar Europa, en vermoedelijk geldt dit ook voor de Mazda CX-6e.
Eind 2025/begin 2026
Het design van de Mazda CX-6e is in ieder geval weer om duimen en vingers bij af te likken. Ondanks zijn elektrische aandrijving zijn de proporties klassiek gebleven: een lange motorkap, brede heupen, een gespierde schouderlijn en een relatief korte overhang achteraan. Vermoedelijk wordt het een middelgrote SUV in hetzelfde segment als de Tesla Model Y, maar voor prijzen is het nog te vroeg. Aangezien het model wel al in China is voorgesteld, mikken we op een officiële lancering ergens eind 2025 of begin 2026.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!