Samenvatting Mazda EZ-60 SUV (2026)
- Gepresenteerd op Auto Shanghai 2025
- Naar Europa als CX-6e (eind 2025/begin 2026)
- Koetswerklengte van 4,85 meter
- Rijbereik van een 600 kilometer
- Chinese basis (Changan: Deepal 07)
Mazda is en blijft een buitenbeentje. Het Japanse merk heeft een voorliefde voor atmosferische verbrandingsmotoren en blijft deze dus zo veel mogelijk fijnslijpen, maar om in Europa aan tafel te mogen zitten, heb je elektrische modellen nodig. Modellen die de kleine constructeur maar moeilijk op zijn eentje kan ontwikkelen – de MX-30 uit eigen huis kan je bezwaarlijk baanbrekend noemen, op zijn range extender in de vorm van een wankelmotor na.

Om dat probleem op te lossen, zet Mazda in op samenwerkingen om mee te kunnen op vlak van elektrificatie. De Mazda 6e was daarvan het eerste voorbeeld: het is in feite een product van het Chinese Changan, waarmee Mazda al jaren samenwerkt voor de lokale productie op de Chinese markt, maar dan met een geslaagd Mazda-jasje eroverheen.
Nieuwe elektrische SUV van Changan-Mazda
Maar hoezeer ook wij persoonlijk fan zijn van ranke berlines, zijn SUV’s onmisbaar geworden om volume te draaien. En dus komt er nog een SUV-broertje voor de Mazda 6e, die in China EZ-60 heet, maar die hier als CX-6e door het leven zal gaan - toch als we de Europese handelsmerkregistraties van Mazda mogen geloven.

Het design van de Mazda CX-6e is in ieder geval weer om duimen en vingers bij af te likken. Ondanks zijn elektrische aandrijving zijn de proporties klassiek gebleven: een lange motorkap, brede heupen, een gespierde schouderlijn en een relatief korte overhang achteraan. Met zijn 4,85 is deze elektrische SUV wat langer dan de CX-60, maar het koetswerk ligt ook 10 centimeter lager.

Ook binnenin oogt de Mazda CX-6e best knap, al missen we de warmte van de onlangs vernieuwde CX-60. Dat komt wellicht door het enorme aanraakscherm op het dashboard, met een display van zo maar eventjes 26,45 inch. Zoek niet naar een digitaal instrumentarium, de bestuurder stelt het met een head-updisplay. De op Auto Shanghai gepresenteerde EZ-60 komt zonder klassieke spiegels.
Chinese basis
Ook deze knap gelijnde SUV is gebaseerd op een model van Changan, vermoedelijk de Deepal S07, die trouwens in Turijn werd ontworpen en ook in eigen vorm naar Europa komt. Die Deepal is verkrijgbaar met zowel een volledig elektrische als een plug-inhybride, EREV genoemde aandrijflijn. Maar zowel de S07 als de daarop gebaseerde CX-6e zouden enkel als EV naar Europa komen.

Over de specs wil Mazda nog niet al te veel kwijt, enkel dat de EZ-60 over een rijbereik van een 600 kilometer zal beschikken. Als we even gaan kijken naar de Deepal S07, dan leren we dat die 262 pk sterk is en over een batterij van 80 kWh beschikt, maar wel blijft steken op een WLTP-rijbereik van ongeveer 475 kilometer...