Alles komt terug, want nostalgische associaties maken moderne producten eenvoudiger verteerbaar. Denk maar aan nieuwerwetse modellen zoals de R4 en de R5, waarmee Renault de overstap naar elektrische auto's een commercieel duwtje in de rug hoopt te geven.
Ford hoopte op een vergelijkbaar effect met de nieuwe Capri. Van een retromodern lijnenspel is evenwel geen sprake, een uit de mottenballen opgevist naamplaatje zou volstaan om de verkoop van een elektrische SUV met VW-roots te stimuleren. Maar de fans schreeuwden moord en brand.

Zou dat de reden zijn waarom Opel nu toegeeft dat de nieuwe, als elektrische crossover verpakte Manta voorlopig op de lange baan wordt geschoven?
Uitstel is geen afstel
Neen. CEO Florian Heuttl geeft wel toe dat het Manta-project op de lange baan werd geschoven, maar niet uit schrik voor de negatieve commentaren die de Ford Capri te verwerken kreeg - al feeft Heuttl wel toe dat een "emotionele badge" met respect behandeld hoort te worden. Wel omdat de vraag naar EV-modellen stottert.
De Manta is (nog) niet uit de toekomstplannen geschrapt, maar wordt wel in de koelkast gestopt. En dat nog zeker tot 2028. Opel is momenteel bezig met de ontwikkeling van de volledig elektrische opvolgers van zowel de Corsa (waarvan we op de IAA een voorproefje kregen in de vorm van de GSE Concept) als van de Astra.

De CEO van Opel geeft ook aan dat de EV only-strategie die het gamma tegen 2028 volledig zou elektrificeren, bijgesteld zal worden.
Uitstel is geen afstel, maar het ziet er niet goed uit voor die moderne remake van de Manta. Nu goed, aan elektrische crossovers geen gebrek. Eerder integendeel.
Foto's: Opel Experimental Concept (2023)
Bekijk ook onze video over de Ford Capri EV