Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Jaguar C-Type Continuation beleeft publieksdebuut

Geschreven door Kevin Kersemans op 02-09-2021

70 jaar nadat het originele model de 24 Uur van Le Mans won, toont Jaguar de Continuation-versie van de C-Type aan het publiek tijdens het concours d’élégance van Hampton Court Palace.

Begin dit jaar kondigden we al aan dat Jaguar zijn C-Type zou doen herleven met een Continuation-reeks. Een vooral in Groot-Brittannië populaire praktijk (cfr. Aston Martin en Bentley, maar ook zustermerk Land Rover) waarbij het merk zelf de productie van een historisch model opnieuw opstart volgens de oorspronkelijke plannen en zo in feite gewoon de draad weer oppikt waar het die ooit had neergelegd.

>>> Lees ook – Een rondje Zolder met oude Jaguars

Jaguar kwam eerder al met zo’n Continuation-reeks van de XKSS en de iconische E-Type. Die laatste geniet wellicht meer bekendheid bij het grote publiek, maar de C-Type, die de motor, versnellingsbak en ophanging van de XK120 gebruikte, verdient zijn plaats in de annalen van de automobielgeschiedenis door in 1951, het jaar van zijn lancering, de 24 Uur van Le Mans te winnen… en twee jaar later nog eens.

220 pk

De C-Type Continuation is gebaseerd op de versies die in 1953 als eerste en tweede over de streep kwamen in Le Mans. Hun 3,4 liter grote zescilinder-in-lijn is dankzij hun driedubbele Weber-carburatoren goed voor 220 pk (tegenover 200 pk in de versies van 1951 met hun dubbele SU-carburatoren). De volledig met de hand gebouwde motor wordt gekoppeld aan een manuele versnellingsbak met vier verhoudingen.

De enige verschillen met de oorspronkelijke exemplaren is dat ze voorzien zullen zijn van een dwarsstang achteraan waaraan een veiligheidsharnas kan worden bevestigd, evenals van een (afneembare) rolkooi en een FIA-gekeurd brandblussysteem.

3D CAD-technologie

Voor de recreatie van de C-Type maakte Jaguar niet alleen gebruik van de oorspronkelijke plannen, maar nam het ook zijn toevlucht tot moderne technologie: voor het eerst werd 3D CAD-technologie gebruikt om een auto van Jaguar Classic opnieuw tot leven te brengen. Dat maakte het trouwens ook mogelijk om een configurator aan te bieden waarmee ook niet-klanten aan de slag kunnen.

Toch liever de auto in het echt bewonderen? Dat kan van 3 tot 5 september op het prestigieuze concours d’élégance van Hampton Court Palace. Eentje bestellen? Weet dan dat er maar een beperkt aantal exemplaren zal worden gebouwd (oorspronkelijk 8, maar naar verluidt zou dat onder tussen bijgesteld zijn naar “niet meer dan 16”) en… dat de prijs natuurlijk “op aanvraag” is…

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten