Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Axa analyseert ongevallen bij wegwerkzaamheden

Geschreven door Olivier Duquesne op 10-07-2012

De verzekeringsmaatschappij Axa Winterthur heeft zijn jaarlijkse crashtests in het Zwitserse Wildhaus dit jaar gewijd aan een bijzonder actueel thema voor België: ongevallen bij wegwerkzaamheden.

Volgens de gegevens van verzekeringsmaatschappij Axa Winterthur gebeurt ongeveer 7 procent van alle auto-ongevallen in Duitsland en Zwitserland in de buurt van wegwerkzaamheden op de autosnelweg. Om de gevaren van dergelijke situaties voor automobilisten te analyseren organiseerde de verzekeringsmaatschappij eind vorige maand drie specifieke crashtests in het Zwitserse Wildhaus. Zoals elk jaar werden de tests uitgevoerd door de onafhankelijke testorganisatie Dekra.

De eerste crashtest simuleerde een botsing van een personenwagen met een snelheid van ruim 75 km/h tegen een werfvoertuig met deformatie-element achteraan. De test toonde aan dat een dergelijke energieabsorberende uitrusting levens kan redden, van zowel de arbeiders in en voor de vrachtwagen als de inzittenden van de personenwagen. De tweede crashtest illustreerde het gevaar van de afwezigheid van een pechstrook ter hoogte van wegwerkzaamheden, terwijl de derde proef de risico's van afwijkende en versmalde rijstroken onderstreepte.

Om de risico's ter hoogte van wegwerkzaamheden te beperken raden de ongevallenonderzoekers van Dekra en Axa Winterthur automobilisten aan om tijdig in te voegen bij vlot verkeer en zo laat mogelijk te ritsen bij file. Op de alternatieve (en meestal versmalde) rijstroken is het zaak om altijd de snelheidsbeperkingen te respecteren en zo weinig mogelijk in te halen. Aan de overheden wordt gesuggereerd om het einde van een rijstrook aan te geven met dwarse trilbanden op het wegdek, obstakels te beveiligen met deformatie-elementen en de tijdelijke wegmarkeringen regelmatig te controleren en indien nodig te vernieuwen.





Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten