Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Nieuwe domper voor de zelfrijdende auto

Geschreven door Frédéric Kevers op 19-12-2022

De autonome auto krijgt een nieuwe klap te verwerken nu de zelfrijdende robottaxi's van General Motors het voorwerp van een veiligheidsonderzoek zijn. Er gebeuren te veel ongelukken, aldus de Amerikaanse verkeersveiligheidsorganisatie NHTSA.

De autonome auto krijgt de ene na de andere klap te verwerken. Zo zouden zowel Apple als Audi de ontwikkeling van zelfrijdende technologie even op de lange baan geschoven hebben omdat de gewenste progressie op zich laat wachten. En na de zelfrijdende auto's van Tesla komen nu ook de autonoom rijdende robottaxi's van General Motors in het vizier van de National Highway Traffic Safety Administration. De NHSTA is het Amerikaanse agentschap voor verkeersveiligheid. 

De NHSTA gaat de zelfstandig rijdende robottaxi's van General Motors onderzoeken, die momenteel deel uitmaken van een testproject in de straten van San Francisco. Het gaat om een vloot elektrische Chevrolet Bolts die uitgerust zijn met autonome technologie van Cruise, een dochteronderneming van GM.

General Motors Cruise Autonomous Vehicle - Robotaxi

Abrupte remmanoeuvres

Die robottaxi's worden momenteel ingezet op bepaalde trajecten, die afgelegd worden zonder bestuurder aan boord. Alleen gaat dat minder vlot dan aanvankelijk gedacht, want het Amerikaanse agentschap voor verkeersveiligheid maakt melding van verschillende incidenten.

Concreter: de zelfrijdende robottaxi's gaan te vaak te plots in de remmen, op plaatsen en momenten waar het helemaal niet hoeft. En dat zorgt voor gevaarlijke situaties, in enkele gevallen zelfs tot kop-staartaanrijdingen. En dat zorgt voor problemen voor de verzekering, want wie is nu eigenlijk verantwoordelijk en dus aansprakelijk? De NHSTA gaat dus onderzoeken hoe groot de risico's van die door Cruise-technologie bestuurde Chevrolets Bolt eigenlijk zijn. Of hoe de autonome auto opnieuw onder het vergrootglas gelegd wordt.

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten